Trouwe lezers van onze artikelen willen het nogal eens in onze oren fluisteren: ‘Ik lees jullie blogs supergraag, maar ze zijn soms wel een beetje lang.’
Ons antwoord daarop: ‘De artikelen zijn zo lang omdat we er veel over te vertellen hebben.’
Maar soit, lieve mensen, we luisteren naar jullie. Deze keer geen lange lap tekst, maar een artikel waar je in 3 minuten doorheen bent. (En voor hen die alsnog meer willen weten heb ik een paar zorgvuldig gekozen leestips toegevoegd.)
Het onderwerp: 4 dingen die je als ondernemer moet doen met social media.
Ben je er klaar voor? Go!
Luister naar wat (potentiële) klanten over je te zeggen hebben. Social media laten je toe om via verschillende platformen mee te luisteren. Eindelijk kan je ontdekken wat er over jouw product gezegd wordt en blijft het niet binnen de vier muren van de lokale kroeg. Beschouw wat je klanten zeggen als nuttige feedback en ga ermee aan de slag. Het is kritiek die je toelaat jouw dienst of product te verbeteren.
Lees ook: Op deze manier kunnen jouw social media mooi en meeslepend zijn
Doe niet aan eenrichtingsverkeer, maar deel verhalen die uitnodigen tot een dialoog. Social media heeft van iedereen een schrijver en criticus gemaakt. Eindelijk kan iedereen deelnemen aan de conversatie én gehoord worden. Sluit je klanten dus niet uit. Dan ga je in tegen de mogelijkheden van je tijd. Share interessante content, ondernemers.
Ook interessant: Dit is waarom ook taal het succes van jouw merk bepaalt
Social media vergen tijd en geduld met als uiteindelijk resultaat (als het goed is) vertrouwen en engagement. Zet je medewerkers en trouwe klanten in als je woordvoerders. Engageer ze voor jouw merk en laat ze jouw verhaal verspreiden, jouw identiteit versterken. Zij doen dit niet enkel offline, maar ook online via social media. Nog nooit is mond-tot-mondreclame zo hot geweest als met de komst van social media.
Een praktisch overzicht: Social media in 2019 — wat moet je ermee? (En wat vooral niet)
Een zeer wenselijk gevolg van actief zijn op social media is verandering. Verandering is goed. Vrees de verandering niet. Social media hebben onze manier van communiceren drastisch veranderd. We zijn opener, directer, bereikbaarder en we verlangen dat ook van onze favoriete merken, bedrijven en organisaties. Het komt er dus op aan om als bedrijf óók open, direct en bereikbaar te zijn.
En weet je wat? Een open communicatie vanuit een sterke bedrijfscultuur met als doel je identiteit te versterken, kan je niet faken. Je moet je daarom overgeven aan de verandering: door op de juiste manier bezig te zijn met social media word je vanzelf een ander bedrijf. Oftewel: door aan activiteiten deel te nemen die openheid, directheid en bereikbaarheid uitlokken (en social media zijn zulke activiteiten) word je vanzelf open, direct en bereikbaar. En welk bedrijf wil nu niet met die drie eigenschappen geassocieerd worden?
Lees en leer: Wat we kunnen leren van de ondergang van andere bedrijven