Leer in 10 minuten hoe je hashtags gebruikt

Iedereen kent dit tekentje #, ‘een hash’. Als je er een woord aan plakt (‘een tag’), krijgen we de ‘hashtag’. Misschien gebruik je ze zelf. Als dit niet het geval is, ben je ze sowieso ergens tegengekomen. Dit kan niet anders, want zij worden overal gebruikt op het internet.

Hashtags spelen een belangrijke rol in de wereld van sociale media en worden gebruikt door bedrijven, influencers, enzovoort.

Ze zijn gemakkelijk te gebruiken, maar ze op een juiste manier gebruiken is een ander verhaal. Een slecht gebruik van hashtags kan zeer teleurstellende resultaten opleveren. Het is dus zeer belangrijk om de ‘hashtag’ goed te begrijpen, zodat je ze op de meest optimale manier kan gebruiken.

Wat is het doel van de hashtag?

 

Er zijn 3 redenen waarom hashtags bestaan:

1. Hashtags zorgen ervoor dat jouw content gevonden wordt

Met hashtags wordt jouw content opgedeeld in categorieën. Als je iets op social media plaatst, komt dit terecht in een zee van content. Dit kan ervoor zorgen dat jouw geplaatste content moeilijk terug te vinden is, of zelfs niet gevonden kan worden! Hashtags kunnen je helpen met dit probleem. Je kan ze een beetje vergelijken met keywords. Met hashtags kunnen potentiële followers jou of jouw content gemakkelijker vinden.

2. Hashtags zorgen voor context

Inmiddels geeft het ook een context aan jouw content, dit geeft jouw publiek de mogelijkheid om beter te begrijpen wat je precies wil communiceren. Een goed voorbeeld hiervan is #TBT (Throwback Thursday). Deze hashtag wordt bijvoorbeeld gebruikt wanneer je een oude foto post.

Door een relevante hashtag te linken aan jouw post, zorg je er ook voor dat jouw content verankerd wordt aan een bepaald onderwerp of thema. Mensen die op dat moment dat onderwerp of thema volgen kunnen dan jouw content terugvinden en eventueel deelnemen aan jouw boodschap. Bijvoorbeeld #blacklivesmatter tegen het racisme tegenover zwarte mensen:

Of #marketingtips voor het krijgen van, ehm… marketingtips natuurlijk:

3. Hashtags vergroten jouw bereik en engagement

Het gebruik van hashtags vergroot jouw bereik en jouw zichtbaarheid. Op sociale media (vooral op Instagram en Twitter) worden hashtags door mensen gebruikt om een bepaald onderwerp of thema op te zoeken. #marketingtips is er een goed voorbeeld van.

Door het gebruiken van de juiste hashtags zal jouw engagement ook verbeteren en zal jouw content beter gerefereerd worden. Dit zorgt dan weer voor meer zichtbaarheid en een beter engagement van jouw publiek. Volgens Gleam krijgen Tweets met hashtags bijna twee keer zoveel engagement en worden 50% meer geretweet.

Goed, dat klinkt natuurlijk super, maar hoe gebruik je die hashtags dan? Lees vooral verder!

Hoe gebruik je hashtags?

Gebruik hashtags voor jouw campagnes

Het is de uitgelezen kans om eigen hashtags te creëren bij het maken van campagnes. Dit is een leuke en unieke manier om te communiceren met jouw publiek en ze te verleiden deel te nemen aan jouw campagne.

Een goed voorbeeld is de campagne van Coca-Cola. Coca-Cola heeft meer engagement gecreëerd met hun zelfgemaakte hashtag #ShareACoke. Dit zorgde voor een stijging in de zichtbaarheid van hun product en merk omdat hun publiek hierover content deelde.

 

Gebruik specifieke hashtags

Je zou denken dat het beter is om de meest populaire hashtags te gebruiken, die miljoenen keren gebruikt worden. Maar dat is niet zo, het is belangrijk content-gerelateerde of meer specifieke hashtags te gebruiken om een loyaler publiek aan te trekken (of toch tenminste een mix van de twee). Als je enkel gebruik maakt van populaire hashtags word je geconfronteerd met enorm veel concurrentie (bijvoorbeeld #travel telt 446M post, dit is heel veel concurrentie maar #travelbelgium telt er 127K), en bots (dit zijn valse followers die je zeker wil vermijden). Door gebruik te maken van specifieke hashtags heb je minder concurrentie, vergroot je de zichtbaarheid van jouw post, en richt je je op een specifieker publiek dat ook meer interesse zal tonen in jouw post en pagina.

Hier vind je enkele voorbeelden:

Business hashtags Start-Up hashtags Campagne hashtags
#businesstip #start-uptips #contest
#businessmotivation #startupstory #giveaway
#businessstrategy #startupideas #competition
#businessdevelopment #startupnation #sweepstakes
#businessadvice #startupworld #win
#businessmindset #startupcommunity #prize
#businessplan #startuplifestyle

 

HASHTAGS OP INSTAGRAM

Op Instagram worden hashtags het meeste gebruikt. Omdat je alleen visuele content kan plaatsen, is het gebruik van hashtags nodig om jouw foto of video context te geven en gemakkelijk vindbaar te maken.

Je kan maximaal 30 hashtags gebruiken per post, 10 op jouw stories en 30 op IGTV (Instagram TV). Hoeveel hashtags je nu precies moet gebruiken hangt af van het soort bedrijf dat je bent en wie jouw doelgroep is. Het word aangeraden om tussen de 1 à 10 hashtags te gebruiken voor bedrijven, maar het kan zijn dat jouw bedrijf beter scoort met meer hashtags. Het is een beetje uitzoeken en testen wat het beste past.

Het is dus heel belangrijk gebruik te maken van relevante hashtags. Op Instagram zijn er zoveel hashtags die miljoenen keren gebruikt en gezien worden maar als je een hashtag gebruikt die niet relevant is of niet past bij jouw bedrijf en content, zal je een publiek aantrekken dat niet past bij jouw doelgroep (deze mensen zullen ook onmiddellijk jouw pagina terug verlaten wat zorgt voor een slechte referentie op Instagram). Het is aangeraden om hashtags te gebruiken die tussen de 10K en 500K gebruikt worden .

Hoe weet je nu precies welke hashtags te gebruiken voor jouw post? Dit kan je doen door:

  • Je hashtag op te zoeken in de zoekbalk van Instagram zelf: dan kan je zien hoeveel keer een hashtag gebruikt wordt.
  • Hashtag analyzing tools te gebruiken.
  • Naar jouw concurrentie en influencers in jouw sector te kijken.
  • De trends te volgen.
  • Let op voor de banned hashtags! Deze zorgen ervoor dat jouw content niet gezien wordt (je kan zien of een hashtag gebanned is door deze op te zoeken op Instagram).

 

Ik geef je 2 voorbeelden van bedrijven die goed gebruik maken van hashtags op Instagram.

Boekhandel ’t Stad Leest:

En onze goede oude vriend Google:

HASHTAGS OP TWITTER

Twitter is dé geboorteplaats van hashtags. Hier gelden ongeveer dezelfde regels als op Instagram. Het verschil ligt echter bij het aantal dat je moet gebruiken: op Instagram kan je maximaal 30 hashtags gebruiken maar op Twitter geld de regel van “Less is more”.

Het word aangewezen om 1 à 3 hashtags te gebruiken. Meer dan 3 hashtags schaadt jouw engagement. Omdat je maar zo weinig hashtags kan gebruiken is het héél belangrijk om relevante hashtags te gebruiken. Je moet jouw content kunnen vertalen naar maximaal drie woorden, dus hashtags, zodat jouw post een goede context krijgt en gebruikers jouw content gemakkelijker kunnen vinden op Twitter.

Als je niet zeker weet welke 3 hashtags te gebruiken, kan je gebruik maken van Hashtify  (tool die jouw hashtag analyseert, en nagaat of deze past bij jouw content en doelgroep).

Ik geef 2 voorbeelden van bedrijven die goed gebruik maken van hashtags op Twitter.

AP Hogeschool:

Canvas:

HASHTAGS OP FACEBOOK

Facebook volgt de hashtagtrend ook, maar hier worden ze veel minder gebruikt. Het meest ideale is het gebruik van één hashtag… Ja, dit is inderdaad verbazend weinig. Dit komt omdat de mensen niet de gewoonte hebben om dingen op te zoeken op Facebook met behulp van hashtags. Meestal zoeken ze je op omdat ze jouw bedrijf of product al kennen. Het is dus beter één of twee sterke hashtag(s) te gebruiken eerder dan jouw post te overspoelen met hashtags. Als jij bijvoorbeeld altijd video’s plaatst op jouw muur kan je een zelfgemaakte hashtag gebruiken die je altijd in jouw post integreert. Bij het ingeven van deze hashtag in de zoekbalk, zullen dan al jouw video’s te zien zijn.

Ik geef 2 voorbeelden van bedrijven die goed gebruik maaken van hashtags op Facebook.

Essential Antwerp:

Stad Antwerpen:

Functionele social media

Ik wil je nog even het volgende meegeven: om als bedrijf succesvol aan social media te doen, moet je je doelgroep goed kennen. Weet je niet goed wat je doelgroep zal waarderen? Kijk eens bij de concurrent. Hoe doen zij het. Of waarom vraag je je social media volgers niet gewoon wat ze graag willen zien? Trouwe fans houden ervan om hun favoriete merk te helpen!

The Social Media Club