Yes, it’s that time of the year again. De periode waar iedereen vrolijk van wordt. Waarin mensen vrijgevig en hoffelijk zijn. Heerlijk. Dit gebeurt maar één keer per jaar, dus voor bedrijven moet de marketing op volle toeren draaien.
Tijdens de feestperiode doen mensen twee dingen: kopen en zich zat drinken. (Of spreek ik nu te veel uit eigen ervaring?) Met het tweede kan je niet veel doen, behalve als je een wijnhandelaar bent. Maar het eerste klinkt als muziek in de oren voor ondernemers en marketeers.
In het aankoopproces spelen social media een belangrijke rol. Waarom? Om dezelfde redenen als voor Black Friday en Cyber Monday, of de zomersolden. Iedereen wil er als eerste bij zijn wanneer het gaat om exclusieve kerstdeals.
Hieronder vind je een lange lijst met tips om je social media Christmas proof te maken.
Video blijft de meest populaire vorm van content. En goede content is van belang voor ieder merk – en cruciaal wanneer je afhankelijk bent van inbound marketing.
Als je bijvoorbeeld een YouTube-kanaal hebt is het leuk om kerstvideo’s te maken voor je klanten. Ook al is het een promotionele video over je producten of diensten: door gewoon een paar kerstelementen toe te voegen krijg je al een leuke kerstvideo. Je kan die video’s natuurlijk ook posten op je andere sociale platformen.
Op Kerstmis is het altijd leuk om kaartjes te ontvangen. Ook van bedrijven ontvangen de mensen graag kerstkaarten. Een simpele kerstfoto van je team met een korte tekst geeft de klant het gevoel dat hij of zij meer is dan een nummer. Maar op social media kan je natuurlijk niet een kaart aan iemand geven. Wat je wel kan doen is een leuke foto maken en deze op social media plaatsen, samen met kerstwensen natuurlijk.
User-generated content is altijd een go-to geweest voor veel bedrijven. Tijdens Kerstmis is het perfect om een UGC-campagne te lanceren. Niet alleen krijg je op die manier enorm veel creatieve content binnen waaruit je kan kiezen, maar zorgt dit ook voor meer engagement en zichtbaarheid.
Meer over UGC? Steek je neus eens in het artikel Op deze manier kunnen jouw social media mooi en meeslepend zijn.
Allemaal leuk en wel dat kerstgebeuren, maar voor bedrijven is het niets anders dan dé periode om de omzet te verhogen. Reclamecampagnes en advertenties moeten dus goed uitgedacht worden. Adverteren in social media is een vakmanschap; als je eraan begint zonder te weten wat je doet, kost het alleen maar geld.
De meest succesvolle advertenties op Kerstmis geven je een echt kerstgevoel. Positieve emoties en vrijgevigheid staan centraal.
Giveaways en wedstrijden hebben altijd succes omdat ze geassocieerd worden met vrijgevigheid. Welk beter moment om wedstrijden te organiseren dan tijdens Kerstmis? Hieronder vind je voorbeelden van kerstwedstrijden:
Net zoals bij Black Friday gaan mensen met kerst op zoek naar ideeën voor leuke cadeaus. Daarom zijn cadeaugidsen zo succesvol. Je kan een leuke cadeaugids met je producten of diensten maken en vervolgens plaatsen op social media. Zo geef je klanten inspiratie voor leuke geschenkjes.
Sommige bedrijven beginnen ruime tijd voor kerst met het verkopen van kerstkalenders. Elke dag vind je er kleine geschenkjes in. (In de kerstkalender van het cosmeticabedrijf NYX bijvoorbeeld kan je elke dag een product van hun terugvinden.) Je kan ook aftellen op social media door elke dag iets aan te bieden aan de klant zoals een korting op een bepaald product.
Op Pinterest zie je vaak content in de vorm van infographics. Lettertype is heel belangrijk om de mensen aan te trekken. Om een extra holidayspirit toe te voegen kan je gebruik maken van kerstlettertypes. (Dit kan je ook doen op andere social media trouwens).
Op onder andere Facebook kan je een foto kiezen als cover op je profiel. Dit is één van de eerste dingen die je ziet als bezoeker; het is immers zo groot. Geef je profielen wat ‘kerstversiering’ door een leuke kerstgeïnspireerde coverfoto te uploaden.
Tijdens elke grote gelegenheid (van zomersolden tot kerst) kan je hashtagcampagnes maken. Hierbij creëer je zelf hashtags of gebruik je reeds bestaande tijdsgebonden hashtags. Tijdens Kerstmis is dit een geweldige manier om UGC te genereren; mensen gaan zonder twijfel deelnemen aan je campagne.
How-to’s en tutorials zijn altijd erg populair geweest. Je kan er maken die specifiek kerstgerelateerd zijn als ‘cadeau’ voor de klant. Als je bijvoorbeeld een meubelzaak hebt, kan je een korte tutorial maken waarin je toont hoe je je huis volledig kan omtoveren in een kerstgrot.
Tijdens Kerstmis zijn de mensen hoffelijker dan anders. Doe dit als bedrijf ook. Als een klant contact met je opneemt maak dan een gepersonaliseerde begroeting. Zo toon je duidelijk dat het geen robot is die antwoordt. Vergeet natuurlijk de klant niet een fijne kerst te wensen.
Memes hebben het internet veroverd. En voor alles en nog wat bestaan er memes. Ja, kerstmemes zijn dus ook een ding. Probeer ervan gebruik te maken. Ze zijn grappig en herkenbaar en genereren daarom veel buzz en engagement.
Gebruik polls om meer engagement te creëren. Mensen vinden het leuk om betrokken te worden bij jouw bedrijf. Ze willen hun mening geven. Je kan bijvoorbeeld in je stories aan je volgers vragen wat ze voor Kerstmis verwachten van jouw bedrijf.
Samenwerken met de juiste influencers is een goede marketingzet voor je bedrijf. Mensen vertrouwen hen en worden gemakkelijk beïnvloed door wat ze zeggen en doen. Werk voor Kerstmis samen met een influencer. Produceer samen content die kerstgerelateerd is.
Podcasts zijn al jaren ontzettend hip. Terecht overigens, want middels een podcast kan je luisterend content tot je nemen over je favoriete onderwerp.
Heeft jouw bedrijf een podcast en vraag je je af wat je kan doen voor Kerstmis? Interview iemand. Vraag hem of haar wat hij gaat doen met Kerst. Doe je klanten een Kerstmis-aanbod. Verenig niet-commerciële content met een commerciële boodschap.
Genoeg gelezen! Om af te sluiten geef ik je vijf inspirerende video’s die onderdeel uitmaakten van de kerstcampagnes van bedrijven:
Ho ho ho! Wil je meer inspiratie voor de kerst? De tips in mijn artikel over Black Friday & Cyber Monday zijn ook toepasbaar op de feestdagen.
Heb je nog meer kersttips voor de social media? Laat mij weten welke.
Problemen met een kerstcampagne te maken? Maak je geen zorgen, de deuren van Motionmill staan altijd open. Give us a call, maak een afspraak en kom langs. ☕ ?