De feestperiode waar iedereen van houdt staat voor de deur. Heerlijk, die vrolijke feestsfeer! En wat dacht je ervan om onder een warm deken te kruipen met een lekkere matcha latte (en heel Netflix te bingewatchen)?
Waar ik persoonlijk enorm naar uitkijk zijn de exclusieve deals die bedrijven aanbieden (ik ben geen shopaholic, hoor ?). Maar hoe meer Kerstmis nadert, hoe waanzinniger het wordt in de winkels. Daarom start ik mijn aankopen liever op voorhand. Thank god bestaan Black Friday en Cyber Monday!
Ik kan begrijpen dat de drukte op social media tijdens Black Friday en Cyber Monday overweldigend kan zijn voor jou als ondernemer. No worries, ik help je door de chaos middels deze survivalkit.
Lees verder als je tips kan gebruiken voor social media op Black Friday en Cyber Monday!
Tijdens de feestperiode heerst een sfeer van vrijgevigheid en ook jij kan er best aan meedoen als je een groot publiek wilt lokken. Mensen verwachten kortingen, extra’s bij aankopen, koppelverkopen, enzovoort. Gratis leveringen zijn ook altijd geliefd. Hoe dan ook, bied adembenemende deals aan die niemand kan weigeren en kondig ze aan op al jouw socialmediaprofielen!
Trouwe klanten volgen je op al jouw social media en zijn de eersten die staan te popelen voor exclusieve deals. En die klanten gaan automatisch hun vrienden, kennissen en familieleden taggen op posts die hun zouden interesseren. Maar ze taggen ook jouw bedrijf op hun eigen posts (dit zie je bijvoorbeeld heel vaak in de schoonheidsbranche). Probeer niet enkel jouw klanten, maar ook potentiële klanten te prikkelen om jou te taggen in hun content om meer engagement te creëren.
Mensen zijn emotionele wezens. Trek jouw publiek dus aan door emoties op te wekken eerder dan puur rationele content te posten. Je kan bijvoorbeeld humor inzetten om promotionele content lichter en herkenbaar te maken. Sommige bedrijven maken gebruik van memes, anderen gebruiken hun creativiteit door grappige zinnen te schrijven in hun bijschriften. Hoe meer je als bedrijf je menselijkheid toont, hoe meer mensen zich aangetrokken voelen en geïnteresseerd zijn in jouw bedrijf en product.
Wanneer een bedrijf interessante deals aankondigt, kan het op het internet ontzettend druk worden. Niet zo lang geleden kondigde het cosmetica bedrijf Jeffree Star Cosmetics een geniale collaboratie aan met YouTuber Shane Dawson. Wat gebeurde er? Er was zoveel verkeer op hun website dat het platform Shopify volledig stilviel en klanten hun bestellingen niet geleverd kregen. Om zulke logistieke problemen te vermijden, kan je beter jouw klanten naar jouw fysieke winkel lokken (als je er eentje hebt). Dit kan je doen door leuke extra’s aan te bieden bij het kopen van een bepaald product in de winkel.
Welk beter moment dan Black Friday en Cyber Monday om wedstrijden te organiseren? Wedstrijden en exclusieve producten of diensten gaan hand in hand. En wie houdt er nu niet van exclusieve deals?
Zoals ik aangegeven heb, zijn mensen emotionele wezens. Hoe meer emotie je kan opwekken, hoe meer interactie je zal krijgen. Dus een doel geven aan jouw promotiecampagne creëert net de extra waarde die je hierbij nodig hebt. Je kan bijvoorbeeld een missie opstellen waarbij je gaat samenwerken met een goed doel. Dit geeft de mensen het gevoel dat ze niet enkel krijgen maar ook iets teruggeven.
Met de feestdagen in aankomst wacht iedereen ongeduldig de verkoopperiode af. Ik kijk persoonlijk al dagen op voorhand welke bedrijven mij de interessantste deals kunnen aanbieden, en ik ben zeker niet de enige. Wacht dus niet tot het laatste moment om jouw campagne de wereld in te gooien! Plan jouw campagne goed op voorhand en laat de mensen op voorhand al weten dat je gaat deelnemen aan Black Friday (en Cyber Monday). Geef de mensen een voorproefje van wat ze kunnen verwachten.
Ik herhaal het nog eens: de verkoopperiodes zijn de drukste periodes van het jaar. Dus blijf niet op je luie gat zitten nadat je jouw content hebt gepost. Tijdens deze dagen moet je volop bezig blijven op social media en de mensen geïnteresseerd houden. Blijf interageren met je doelgroep en maak gebruik van betaalde promoties om je bereik te vergroten.
Probeer de campagne zoveel mogelijk te rekken. Stop niet de dag na Cyber Monday. De feesten moeten nog komen en tijdens Black Friday zijn mensen al geneigd geschenken te kopen. Als je hen een goeie reden geeft om terug te komen, zullen ze dat zeker en vast doen!
Je moet ermee rekening houden dat jouw doelgroep misschien niet op alle socialmediaplatformen zit. Sommigen hebben misschien enkel een Facebookprofiel, anderen enkel een account op Instagram. Voer jouw campagne dus niet enkel op één social medium, maar op alle social media waar je een profiel op hebt. Zorg ook dat al de socialmediaprofielen van jouw bedrijf een geheel vormen door bijvoorbeeld dezelfde calls to action in de bio’s te plaatsen.
Tijdens verkoopperiodes speel je in op tijd en schaarste. Als de klant geen gevoel van urgentie ervaart, gaat hij ook niet vlug over tot actie. Je moet de klant dus laten weten dat dit een one time offer is. Op is op, dus beter ben je er als klant snel bij! Gebruik veel tijdgerelateerde woorden zoals ‘vandaag’ of woorden gerelateerd aan schaarste, zoals ‘limited offer’.
Hoeveel keren heb je voor Kerstmis last minute iets moeten kopen voor een vriend(in) of familielid? En hoeveel keren heb je dan uiteindelijk gewoon maar iets gekocht? C’est le geste qui compte, niet? Een gift guide is hier de perfecte oplossing voor. Je kan zelf een eigen gift guide opstellen uit producten die jij verkoopt. En je kan er zelfs ééntje maken voor elk segment van je doelgroep. Post ze dan vervolgens op al jouw socialmediaprofielen. Mensen zullen het zeker waarderen!
Als je het hebt over social media kan je hashtags niet opzij schuiven. En bij elke gelegenheid past een hashtag (zowel voor een feestdag als campagne). Dit geldt ook voor Black Friday en Cyber Monday. Probeer dus al op voorhand na te gaan welke hashtags je best kan gebruiken. De meest banale zijn #cybermonday en #blackfriday, maar er zijn ook anderen die je kan gebruiken om een groter publiek te bereiken.
Sinds de aankondiging van shoppable posts (posts met klikbare tags voor producten) hebben een heleboel bedrijven dit ingezet op hun social media. Tijdens verkoopperiodes zoals Black Friday en Cyber Monday is er zeker geen reden om dit niet te doen. Mensen weten dat de deals die ze krijgen maar van korte duur zijn en dat alles vlug uitverkocht wordt. Shoppable posts geeft hun een shortcut om het product snel te kunnen aanschaffen!
Moest je toch niet willen deelnemen aan Black Friday en Cyber Monday, geef dan een duidelijke reden aan jouw publiek waarom je dit niet doet. Dit geeft de mensen de kans om jouw perspectief te begrijpen.
Dat waren de 14 tips die je kunnen helpen bij het overleven van deze drukke periode. Laat mij weten als je nog meer tips hebt, dan voeg ik ze aan dit artikel toe!
Heb je advies nodig? Give us a call. ?