TikTok komt waarschijnlijk niet in je gedachten op wanneer je aan social media voor bedrijven denkt. Ik moet eerlijk zijn, dit was bij mij ook niet het geval! Sommigen zullen zich allicht de vraag stellen: ‘Wat in hemelsnaam is TikTok?’ Anderen weten het al, omdat ze hun kinderen zien lip-syncen op liedjes (en misschien zelf ook enthousiast meedoen).
Alleszins, velen van mijn generatie (ik word binnenkort 22) zijn minder vertrouwd met de app dan met bijvoorbeeld Instagram en Facebook. Dus ik ga ervan uit dat de meeste ouderen onder jullie dat zeker ook niet zijn (no offence). Niettegenstaande is TikTok een zeer populair medium en de moeite waard om te leren kennen. 500 miljoen gebruikers zijn je al voorgegaan!
Ik heb inmiddels leren TikTokken. Nu is het aan jullie… ?
TikTok is een videoplatform waarop gebruikers hun creativiteit uiten met korte, meestal grappige, video’s. Net zoals andere social media heeft TikTok een feed waarop content te zien is. In dit geval krijg je bij het openen van de app onmiddellijk video’s te zien, in full-screen formaat. Je kan liken, sharen en comments geven zoals op andere platformen. Voorbeelden van videocontent die je te zien krijgt zijn korte clips waarin men danst, zingt, grappig doet (gelijkaardig aan vines), enzovoort.
Op TikTok heerst een ‘copycat’-cultuur. Dit wil zeggen dat wanneer iets trendy of hip is, mensen dit gaan nabootsen op hun manier. De meeste video’s die je te zien krijgt zijn dus eigenlijk variaties van bestaande video’s. Doe er als ondernemer je voordeel mee dat je niet alles zelf hoeft te bedenken.
In tegenstelling tot Instagram is de content belangrijker dan het statuut van de persoon die het post (bijvoorbeeld een influencer). TikTok maakt gebruik van een zeer ontwikkeld AI-systeem dat goed de interesses van gebruikers kan analyseren. Daardoor hoef je niet per se een influencer te zijn om jouw content gezien te krijgen.
TikTok is een app die op smartphones wordt gebruikt. Dit wil zeggen dat de video’s (meestal) opgenomen worden met de camera’s van GSM’s. Gebruikers verkiezen eerder ruwe en authentieke content boven content van extreem hoge kwaliteit (zoals bij onder andere Instagram het geval is). Een goed voorbeeld hiervan zijn mislukte video’s; deze gaan vaak viraal omdat ze authentiek en grappig zijn.
In social media moet je veel tijd steken. Dit geldt ook voor TikTok. De beste postfrequentie is 1 à 2 keer per dag. Laat je ook niet misleiden door de woorden ‘ruw’ en ‘authentiek’ als het gaat om de content: het lijkt misschien alsof alles willekeurig last minute gefilmd wordt, maar meestal is dit niet het geval. TikTokkers bereiden hun video’s meestal op voorhand voor.
Zoals elk ander socialmediaplatform is het gebruik van hashtags van belang. En ook op TikTok gebruik je ze om de zichtbaarheid van jouw video’s te vergroten.
Maar op TikTok worden hashtags meest gebruikt voor challenges. Dit kan je een beetje vergelijken met de #shareacoke campagne van Coca-Cola. Het enige verschil is dat een challenge op TikTok een video is en geen afbeelding, zoals dit meestal wel het geval is op andere socialmediakanalen.
Simpelweg om deze redenen:
Maar ik moet eerlijk zijn: TikTok is niet geschikt voor alle typen bedrijven. 66% van de gebruikers zijn jonge mensen onder de 30 jaar, waarvan het grootste deel tieners. Als je doelgroep bestaat uit een meer ‘matuur’ publiek is TikTok misschien niet iets voor jou. Ik raad je wel aan om het in je achterhoofd te houden, zodat je een voorsprong hebt wanneer TikTok ook oudere gebruikers gaat trekken.
Je moet ook rekening houden met de soort content die gepost wordt op TikTok: je kan enkel video’s posten met een maximumduur van 60 seconden (de meeste post’s duren gemiddeld 15 seconden). Je moet er dus in slagen je boodschap in zeer korte tijd te communiceren.
Overweeg je om TikTok in te schakelen in je marketingplan? Hier krijg je alvast een paar tips die aansluiten op de algemene regels.
Tips voor bedrijven:
Guess is een goed voorbeeld van een bedrijf dat meegaat met de trend. De #Tempochallenge is een challenge die viraal gaat op TikTok. Guess neemt deel aan de challenge door een eigen creatieve variatie te maken en trekt op die manier de aandacht van een groot publiek!
NBC Saturday Night Live gaat een stap verder en creëert eigen challenges. Een voorbeeld hiervan is de #snlchallenge: je maakt een eigen lip-sync-video en gebruikt de hashtag #snlchallenge. Het bedrijf selecteert vervolgens enkele video’s om te delen op hun profiel. Dit is een briljante manier om user generated content te creëren!
The Washington Post gebruikt een mix van creativiteit en humor om zijn publiek aan te trekken. Dit is een perfect voorbeeld van grappige content die TikTokkers graag zie!
Hoe trek je best een jong publiek aan? Met jonge mensen die zotte dingen doen natuurlijk! VTM Kids toont hoe het moet:
Lijkt TikTok iets voor jouw bedrijf, maar heb je nog twijfels over de mogelijkheden of de concrete uitwerking van een campagne? Bel of mail ons dan even… of stuur een TikTokje ?. Wij helpen je graag verder. ?