De eerste keer dat ik Pinterest gebruikte, was toen ik in het vijfde middelbaar zat, in 2013. Ik gebruikte het om inspiratie op te doen voor een outfit, of om na te gaan welke boeken het lezen waard zijn. Maar ik heb de app nooit helemaal begrepen en heb hem eind 2014 aan de kant geschoven.
Nu heb ik de app al zeker 5 jaar niet meer gebruikt. Ik veronderstelde dat het een trend was dat voorbijgegaan is. Ik zat er compleet naast! Pinterest heeft een momentje op de achtergrond gezeten, maar is tegenwoordig weer helemaal in. En veel bedrijven beweren dat hun omzet stijgt dankzij dit platform. Laat mij jullie aan elkaar introduceren, jij als ondernemer en Pinterest als marketingtool.
Let’s go!
Pinterest is een visueel social medium waarop gebruikers foto’s en video’s kunnen delen. Mensen gebruiken Pinterest om inspiratie op te doen. Ze zoeken bijvoorbeeld ideeën voor het inrichten van een woning of kantoor. Bedrijven op Pinterest geven dus eerder leuke tips of advies dan storende reclame-achtige content te plaatsen.
Pinterest werkt niet zoals andere social media; je gaat hier niet gewoon liken of comments achterlaten. Maar vooraleer ik uitleg geef over de werking van het medium wil ik even het jargon bespreken dat op Pinterest gebruikt wordt.
Op Pinterest vind je features terug die je op andere social media niet terugvindt. In het begin is het verwarrend als je de benamingen niet goed kent. Dus hieronder vind je kort wat elke term betekent:
Alright, nu dat je een beetje meer vertrouwd bent met het woordgebruik, kan ik beginnen met de uitleg over de app.
De opbouw is als volgt:
Overweeg je Pinterest te implementeren in je digitalemarketingstrategie? Dan zijn er een paar dingen waarmee je rekening moet houden:
In social media kruipt veel tijd en inspanning. Als je de mensen wilt aantrekken, moet je ze de nodige aandacht geven. Hoe doe je dat?
Wil je Pinterest gebruiken voor je bedrijf maar je weet niet hoe? Neem gerust contact op. 🤙😀