Social media in 2019 — wat moet je ermee? (En wat vooral niet)

Social media komen en gaan. De reden? Progressie wint het van stilstand.

Ik herinner mij de tijd van Netlog. In 2008 had dit Belgische social medium 13,5 miljoen pageviews per dag. De site ontving miljoeneninvesteringen. Maar waar is Netlog heen? Netlog is gesloten, gestript van de meest kostbare onderdelen en al het overige is gedumpt in de diepe krochten van de digitale vergetelheid.

En Netlog staat niet alleen. Op zijn hoogtepunt in 2010 had het Nederlandse platform Hyves maar liefst 10 miljoen leden, waaronder ook vele Belgen. In sommige maanden werden er meer dan 5 miljard Hyves-pagina’s bekeken. Het waren ongekende aantallen en de hype van Hyves leek grenzeloos.

Maar er waren grenzen. Facebook won aan populariteit in de Lage Landen. Facebook bood allerlei hippe functies die Hyves (en Netlog) ontbeerden. Het had bovendien een wereldwijd publiek, wat Hyves en Netlog niet hadden. Het gevolg? De social mediasite Hyves bestaat niet meer. Tot het grote verdriet van Antje.

De veranderingen in het social medialandschap zijn niet alleen voor individuen ingrijpend. Ook bedrijven hebben last om alle opties in beeld te houden. Laten we eens kijken waar jij als ondernemer moet posten, tweeten, sharen en adverteren.

De analyse

Er is een tijd en plek om de kleine, nieuwe, opkomende, funky social media te bespreken, maar dit artikel is niet die plek. Ik neem alleen de gevestigde reuzen in ogenschouw, want zij zijn voor het grootste deel van mijn klanten het meest relevant:

  • LinkedIn;
  • Instagram;
  • Facebook;
  • YouTube;
  • Twitter.

LinkedIn

 

LinkedIn heeft in 2018 een grote transformatie ondergaan: van een vrij monofunctioneel social medium voor professionals tot een all-round zakelijke place-to-be waar delen, leren en beïnvloeden de boventoon voeren. Dat biedt enorme kansen voor bedrijven, zeker voor hen in het B2B-segment.

Om een voorbeeld te geven: onze Canadeze vrienden van Foundation hebben vastgesteld dat meer dan de helft van alle social traffic naar B2B-blogs en -websites afkomstig is van LinkedIn. De cijfers spreken voor zich: ik beschouw LinkedIn zonder enige twijfel als de meest effectieve social mediasite voor B2B-marketing.

Voordat je echter met LinkedIn begint, wil ik je de volgende wijze raad geven:

  • Zorg ervoor dat de basis van je zakelijke LinkedIn-profiel goed is. Vul het profiel met info, laat geen gaten over.
  • Bouw vervolgens een LinkedIn-strategie die ervoor zorgt dat je marketinginspanningen altijd hun focus behouden.

Instagram

 

Mensen zijn altijd op zoek naar invloedrijke personen die kunnen helpen bij het maken van aankoopbeslissingen. Dat kan je lokale notaris zijn die jou vertelt dat de nieuwe Tesla helemaal jofel is, maar in de wereld van Instagram zal het eerder een Beyoncé zijn die jou vertelt welk parfum van jou een godin maakt. Influencers hebben macht: zeker voor tieners zijn ze invloedrijk in het bepalen wat je tof moet vinden. En wat niet.

Heb jij al een influencer voor je bedrijf?

Heb je al iemand die aan jouw kant staat en op Instagram vertelt dat ze jouw product moeten kopen? De kans is groot dat dit niet zo is. Hoe begin je immers aan zo’n opgave? Het kiezen van de juiste influencer voor jouw bedrijf is niet bepaald eenvoudig. Sterker nog, als je kijkt naar wie de belangrijkste influencers van België zijn, bekruipt je misschien het gevoel dat er geen enkele influencer bestaat voor jouw product. Zeker als je een weinig sexy product als, ik noem maar wat, steenkool of straattegels verkoopt.

Toch moet je niet wanhopen. Bij ieder product past een influencer. (Plaats dat maar op een wandtegeltje.)

PS Geloof je wel in de kracht van een influencer maar niet dat Instagram het juiste medium is voor jouw bedrijf? Het hebben van een influencer werkt ook in de grotere wijde wereld. Om je een voorbeeld te geven: Narvik HomeParcs, een Belgisch-Nederlands bedrijf dat zich bezighoudt met de verkoop van luxueuze vakantiewoningen, besloot enkele jaren geleden om de architect en interieurontwerper Jan des Bouvrie aan zich te verbinden. Een strategisch slimme keuze: Des Bouvrie is een influencer bij uitstek, die bij een luxe-minnend publiek goed in de markt ligt. Het resultaat? Werden er voorheen slechts enkele vakantiewoningen per jaar verkocht, nu zijn het er tientallen. En er kwam geen Instagram aan te pas.

Facebook

 

De meningen verschillen nogal over Facebook. Mijn collega Vincent verklaarde recent op de blog van zijn Nederlandse communicatiebureau dat Magere Hein al over de Amerikaanse website gebukt staat. Marketingfacts.nl had in 2015 al koppen met dezelfde strekking. Toch lijkt geen van deze bronnen met zekerheid te durven zeggen dat Facebook definitief is afgeschreven. Er is altijd een buffer ingebouwd: ja, Facebook wordt voor bepaalde doelgroepen minder populair, maar kan – indien juist toegepast – nog steeds een goed werkend onderdeel van je mediamix zijn. En zo zie ik het ook.

Ik sta niet alleen: ook marketeers aan de andere kant van de oceaan geloven in de toekomst van het social medium. Facebook is de tool per uitstek voor vier belangrijke zaken, en om dit duidelijk te maken zal ik onze Amerikaanse vrienden parafraseren:

  1. Influencer marketing. Daar is-ie weer, onze vriend uit de Instagram-wereld. Organisch verkeer dat voortkomt uit inhoud gemaakt door consumenten is onlosmakelijk verbonden met Facebook. Daarvan profiteert jouw bedrijf indien je Facebook voert met inhoud die door je klant gewaardeerd wordt. (Tip: hulp nodig? Neem dan eens contact met mij op.)
  2. Het community-gevoel. Om een product te verkopen in deze digitale tijden moet je een community, een gemeenschap, bouwen rond je merk. Facebook is hiervoor perfect. Het biedt ruimte voor interactie tussen klant en bedrijf en tussen klanten onderling.
  3. Marketingtools. Facebook biedt een massa aan marketingtools: paginaboosters, polls, adverteeropties. Zet deze in om je merk een duwtje in de rug te geven.
  4. Zoekmachineoptimalisatie. Niet veel mensen weten dit, maar actief zijn op Facebook is goed voor de SEO van je website. Het brengt verkeer naar je website. Het verhoogt daarmee je zichtbaar door keywords en het verlaagt je bounce rate. (Mocht dit als abracadabra voor je klinken: het is belangrijk. Nogmaals, neem contact met me op als je iets niet begrijpt.)

Facebook leeft nog, echt waar. Doe daar iets mee.

YouTube

 

YouTube, wie kent het niet? In de laatste jaren is er een ware videobom ontploft op social media: tussen 2016 en 2017 is videocontent die geüpload is door bedrijven met 99% gegroeid op YouTube en met 258% op Facebook. (Content is marketingjargon voor inhoud: video’s, foto’s, teksten.) Op Twitter worden video’s 6 keer meer gedeeld dan afbeeldingen.

De consument wil video, dus geef hen video!

Niet alleen is video het middel bij uitstek om een gevoel over te brengen (en gevoel overbrengen is de essentie van verkopen, hebben we reeds vastgesteld), maar ook voor het verbeteren van je SEO-resultaten is het goed om op YouTube actief te zijn. Google neemt YouTube zeer serieus en daarmee jou als YouTube-gebruiker. Ook nu liegen de cijfers niet: 80% van alle marketeers die YouTube gebruiken zien het als een effectieve strategie, ontdekte Wyzowl eind 2018 in een grootschalig onderzoek.

Ik sluit mij aan. Mijn ervaring is dat YouTube perfect is voor zowel B2B als B2C:

  • B2B-bedrijven kunnen op YouTube diep ingaan op bijvoorbeeld de technische aspecten van een product zonder dat de klant een lang artikel hoeft te lezen;
  • B2C-bedrijven hebben met YouTube het ideale middel in handen om een gevoel over te brengen en daarmee de basis te leggen van een sterke klantloyaliteit.

Twitter

 

Twitter is niet alleen een tof medium voor beroemdheden en semi-beroemdheden. Ook voor jouw bedrijf biedt Twitter talloze mogelijkheden! Twitter is een razendsnel social medium, waarin je direct kunt reageren op klanten. Ik zie Twitter dan ook als een uitgelezen middel voor het verbeteren van customer service, het opbouwen van een reputatie als expert en het promoten van ontwikkelingen:

  • Klachten kunnen direct ondervangen worden;
  • Vragen kunnen real time beantwoord worden;
  • Tips en tricks verhogen het engagement met de klanten omdat je jezelf presenteert als kenner;
  • Nieuwe producten en promoties kunnen stante pede gecommuniceerd worden.

Eén laatste advies: begin alleen aan Twitter als je bereid bent om het medium in de gaten te houden. Twitter-gebruikers zijn ongeduldige lui die direct antwoord verwachten!

Social media voor bedrijven in 2019

Het mag duidelijk zijn dat social media tegenwoordig een integraal onderdeel vormen van de communicatiestrategieën van alle succesvolle bedrijven. Ze zijn een middel om klanten te werven en hen te behouden. Twee laatste tips:

  • Maak niet alleen een account aan, doe er ook iets mee. Actief zijn is een topvereiste op social media.
  • Niet geheel onbelangrijk: kies de social media uit die volop door jouw klanten gebruikt worden.

Wil je weten welke media passen bij jouw bedrijf? Vraag het mij. Mijn telefoonstem is zeer vriendelijk en ik ben buitengewoon geduldig. ?

The Social Media Club