Social media trends 2020: wat je kan verwachten als bedrijf

Social media evolueren snel. Ze veranderen sneller dan je kan bijhouden. Als je niet meegaat in die dynamiek, loop je achter. Wil je scoren bij je doelgroep? Dan moet je meegaan met de trends. Doe je dit niet? Dan verliest jouw merk aan relevantie.

De toekomst is nooit voor 100% te voorspellen, maar we gaan een poging doen. Ik heb recente onderzoeken van marketingbureaus gelezen, uitspraken van socialmedia-ingewijden verzameld en mijn eigen ervaringen op een rijtje gezet. Dat alles heeft geleid tot dit artikel dat bomvol socialmediatrends zit die je in 2020 mag verwachten.

1. Hogere advertentiekosten

Facebook Ads wordt waarschijnlijk duurder, de costs-per-click (cpc) op LinkedIn zijn nog altijd hoog, ook op andere social platformen dalen advertentiekosten niet. Bedrijven gaan meer moeten betalen om klanten binnen te halen of moeten zich focussen op organische groei (door sterke content te creëren).

 

2. Doorsneemarketing gaat de vuilbak in

Mensen worden het stilletjes aan beu om overal advertenties en promotiecampagnes tegen te komen op social media. Hoe meer jouw socialmediamarketing op marketing lijkt hoe minder mensen interesse tonen. Mensen willen creatieve en unieke content zien, en geen gladde reclamecampagnes.

 

3. Video’s zijn leuker

Dit jaar konden we zien dat videocontent  (zoals bijvoorbeeld stories) enorm veel succes heeft. Dit zal ook het geval zijn in 2020, tot op het punt dat andere vormen van content een beetje aan de kant geschoven zullen worden.

4. Mensen willen authentieke content

Mensen zijn het beu om valse verhalen te horen. Beroemdheden die producten aanraden die ze zelf nooit van hun leven zullen gebruiken zijn passé. Daarom gaan bedrijven in 2020 meer moeite doen om authentiek over te komen. Er zal een sterkere focus komen op het opbouwen van een relatie met de klant.

 

5. Nichemarketing is de sleutel voor succes

Bedrijven focussen steeds meer op nichemarketing. Dit geldt zowel voor platformen (zoals bijvoorbeeld Pinterest en TikTok) als voor targeting. Bedrijven en socialmediaplatformen willen niet meer iedereen maar wel de juiste mensen bereiken. Loyale volgers en klanten hebben is belangrijker dan een groot aantal volgers hebben.

tiktok en pinterest

6. Geen likes meer op Instagram

Dit werd al uitgetest door Instagram. De impact op bedrijven is dat het moeilijker gaat zijn om prestaties te meten. Want hoe weet je of je bericht gewaardeerd wordt als je er geen likes voor krijgt?

 

7. Ephemeral content

Mensen vervelen zich tegenwoordig heel vlug. Dus ephemeral content (content die tevoorschijn komt voor een korte periode, zoals stories) worden meer gebruikt. Mensen kunnen uren blijven kijken naar korte, leuke video’s. Ik spreek uit ervaring.

 

8. Social commerce

Bedrijven maken al massaal gebruik van social media. En dankzij onder andere shoppable post gaat dat nog meer stijgen in 2020.

hello fresh shoppable post instagram

keymusic shoppable post instgram

zara shoppable post instagram

9. Nieuwe technologieën

Social media blijven altijd veranderen en evolueren, maar engagement zal altijd even belangrijk blijven. Dankzij technologieën als augmented reality (AR) en virtual reality (VR) zal het creëren van engagement vlotter gaan.

 

10. Influencer marketing

Tegenwoordig vind je overal influencers op social media. En bedrijven hebben de stap gezet om met hen samen te werken. In 2020 zal er nog altijd aan influencermarketing gedaan worden. Het enige verschil dat we zullen zien is dat bedrijven eerder met micro-influencers (dit zijn influencers met minder maar wel loyalere volgers) gaan samenwerken. Deze ontwikkeling haakt in op de eerder genoemde trend om niches aan te spreken.

influencer marketing

 

11. Meer controle en regelgevingen

Mensen vinden social media niet meer veilig. Dit zal in 2020 waarschijnlijk veranderen dankzij strengere regelgevingen.

 

12. Personalisatie

Targeting op social media is meer geavanceerd dan een paar jaar geleden. Bedrijven kunnen gemakkelijker advertenties opdelen in segmenten en ze aan de juiste mensen op de juiste momenten tonen. Een voorbeeld hiervan is geo-targeting. Daarbij maken bedrijven gebruik van onder andere geo-tags om locatie-specifieke mensen aan te trekken.

 

13. Social media als klantendienst

Klanten gebruiken tegenwoordig social media om te communiceren met bedrijven. Bedrijven gebruiken social media nu als klantenservice. Ik wil je niet bang maken, maar het negeren van klanten op online platformen heeft schadelijke gevolgen voor jouw bedrijf tot gevolg.

 

bpost klantenservice facebook messenger

treasury klantenservice instagram

14. UGC

User-generated content blijft belangrijk voor bedrijven om een band met de doelgroep te krijgen. Sommige bedrijven posten enkel dit type content. In 2020 zal je zeker geen daling van het gebruik zien. Integendeel!

 

15. Communities

Een voorbeeld van communitygroepen is Facebook Groups. Socialmediacommunities zijn clusters van gebruikers met dezelfde interesses die informatie uitwisselen. Bedrijven kunnen daarvan profiteren bij bijvoorbeeld het lanceren van een nieuw product en door het vragen van feedback.

Laten we afsluiten met een paar statistieken.

 

Statistieken België: 

  • 10.18 miljoen internetgebruikers
  • 7.50 miljoen socialmediagebruikers
  • 6.60 miljoen mobiele gebruikers
  • De gemiddelde Belg spendeert 1u30/dag op social media.
  • 94% van de populatie gebruikt internet.
  • 86% van de internetgebruikers kijkt naar online video’s.
  • Het meest gebruikte platform is YouTube (81%).
  • Facebook staat op de tweede plaats (79%).
  • Het grootste deel van socialmediagebruikers zijn mannen tussen de 25 en 34 jaar.
  • Het gemiddelde engagement van een videopost op Facebook is 5.48%.
  • Het bereik van advertenties op Instagram stijgt met 2.9% per kwartaal.
  • Advertenties kunnen 3.60 miljoen mensen bereiken op LinkedIn.
  • 68% van de internetgebruikers kijkt naar video’s op de gsm.
The Social Media Club