Twee weken geleden was het alweer de laatste week van de korte maand februari. Het einde van de maand zetten wij steeds een avond onze deuren open voor een Thinkibar. Het wordt stilaan een echte traditie! Ook deze maand ontvingen we met veel plezier mensen uit verschillende uithoeken van de bedrijfswereld voor onze Thinkibar over “Een dag uit het leven van een Social Media Manager”. Het lijkt wel een verhaal. En dat is het ook. Een verhaal getekend door vallen en opstaan, door proefondervindelijk strategieën bedenken, door trial and error.

Het droomscenario van dit verhaal? Je bedrijf heeft een social media manager in dienst. Iemand die zich 5 dagen op 7 kan focussen op het ontwikkelen en uitvoeren van jullie online strategie. Een social media manager werkt de strategie uit, verdeelt de taken, volgt de uitvoering op en monitort de interacties en de conversie. De social media manager rust alles behalve op haar of zijn lauweren. Die coördineert, delegeert en heeft de eindverantwoordelijkheid over het hele online gebeuren. De social media manager schiet niet met losse flodders, maar gaat gericht te werk. Zij of hij heeft een paar doelen voor ogen en ziet er ook op toe dat deze doelen bereikt worden. Sterker nog, het kan wel eens zijn dat de social media manager ook in het weekend en ‘s avonds actief is. Social media hebben nu eenmaal geen ‘pauze’ knop, maar vragen om een constante opvolging. Jouw volgers zijn misschien wel actiever in het weekend dan tijdens de normale kantooruren en dan moet er iemand paraat staan om te reageren. Doorgaans heeft de social media manager dus wel degelijk zijn of haar handen vol. Hij of zij heeft een full time job. Soms kan het zelfs zijn dat een Social Media Manager een heel team onder zich heeft. Dat is pas een droomscenario! Hij of zij staat aan het hoofd van een gevarieerd team met copywriters, designer, social media experts en slimme marketeers. Ohja, last but not least, hij of zij bewaakt ook het spelplezier. Er is ruimte voor research en om bij te leren. Niets zo leuk als het ontdekken van nieuwe tools en kanalen. Een Social Media Manager moet namelijk altijd up to date zijn!

Tot zover dus het droomscenario.

We weten dat het er in de realiteit vaak veel minder gestructureerd aan toegaat. Wie heeft zijn bedrijf ondertussen uitgebreid met een social media manager? Zie je het nut er niet van in? Of is er financieel niet genoeg ruimte om iemand hiervoor aan te nemen? Wie is al full time social media manager? Of heb je in de eerste plaats een andere functie en hebben ze die ‘extra functie’ aan jou toegewezen om er vanaf te zijn? Misschien zijn jullie een klein bedrijf of een eenmanszaak en manage je naast je eigen zaak ook de online strategie? Probeer je tussen het opzetten van facturen en het op de baan zijn door ook nog eens de leukste tweet van de week de deur uit te sturen? Probeer je tijdens het naar binnen werken van je boterhammen of tasje soep op je ipad of smartphone interessante content te verzamelen om te posten?

Klinkt herkenbaar? Wees gerust. Ook voor ons is het soms niet eenvoudig om gestroomlijnd te werk te gaan. Wij zijn hier ook maar met twee trying to work wonders. Een tip die we je kunnen meegeven: probeer niet alles te doen. Kies een paar duidelijke taken uit en probeer die, in de eerste plaats, tot een goed eind te brengen.
Bijvoorbeeld:

  • 3 kanalen kiezen die nuttig zijn voor jouw bedrijf (hou hiervoor rekening met je sector en je klanten)
  • 2u per week content verzamelen en deze content inplannen, verspreiden over de verschillende kanalen en opvolgen (reageren op interactie)
  • 1 keer per week (of om de twee weken) een blog schrijven

Vervolgens komt het erop neer om het jezelf zo eenvoudig mogelijk te maken. Zet je trots opzij en vraag hulp. Vraag hulp aan tools die speciaal werden ontwikkeld om jouw leven aangenamer te maken. Ondertussen is het aanbod van tools enorm. Waarschijnlijk zie je door de bomen het bos niet meer. En dus helpen we je graag een handje. Tools kunnen je helpen, maar té veel tools zorgen opnieuw voor balast. Wij raden er twee aan: een tool om content mee te verzamelen én een tool om te managen en monitoren. Als je deze twee tools op zak hebt, kom je namelijk al heel ver!

We raden je twee tools aan die gratis en/of budgetvriendelijk zijn en waar we ook zelf regelmatig gebruik van maken. Om content te verzamelen werken Wannes en ik bijvoorbeeld met Feedly en Buffer. Om content te posten, in te plannen en op te volgen op verschillende social media kanalen gebruiken we Hootsuite. Het leuke aan Hootsuite is dat je overigens als team een account kan beheren en dat je heel wat statistieken krijgt. Hootsuite is gratis tot 5 kanalen. Indien je meerdere kanalen wil toevoegen aan je account, kan je best een betalende account aanschaffen. Voor een budget van €9 per maand kom je echter al heel ver. Deze tools zijn gebruiksvriendelijk en werken heel intuïtief. Het is zeker de moeite waard om een gratis account aan te maken en een aantal zaken uit te proberen. Eens je deze tools geïntegreerd hebt in je dagelijkse social media routine, zal je snel merken dat een kleine investering je heel wat oplevert. Meer tijd, minder stress en gerichter naar een aantal doelstellingen toewerken.

Afsluiten doen we deze keer met een toepasselijke infographic!
Geniet van de vroege, zonnige dagen en neem zeker contact met ons op indien je vragen zou hebben!

Groetjes,

Ruth & Wannes

FacebookTwitterMore...