Maandagavond, 28 april.
We schrijven 17u, de werkweek is al bijna half voor het gros van de werkende mensen (1 mei, weetuwel) maar nu nog niet.
Er moet nog gedebatteerd over Google+.
Een nobele onbekende voor de deelnemers, zo blijkt.

We spreken, discussiëren en leren van elkaar over een aantal aspecten van Google+ waarvan weinigen aan tafel het bestaan kenden.
Tot nu.

Het eerste misverstand dat de wereld wordt uitgeholpen, is dat Google+ niet hetzelfde is als Facebook maar dan van Google.
Nee, Google+ is meer dan een social media netwerk. Het kent zijn gelijke niet, om eerlijk te zijn.
Wat ik er persoonlijke enorm aan apprecieer? Dat de gebruiker bepaalt wat hij ziet. Nah.
Google+ is een sociaal ecosysteem. Vriendjes maken, volgen, profiel doen groeien. Maar ook SEO en authorship.
Om nog maar te zwijgen van Google Hangout, de video chat applicatie.

Het tweede punt op de agenda zijn de voordelen van de Circles. Het segmenteren (in groepjes verdelen) van je vriendjes en mensen die je volgt in handige groepen. Zodat je updates heel selectief kan delen. Zodat je voor iedereen zo relevant mogelijk bent. Want je leven bestaat niet uit één groep van mensen. Google+ is er voor vrienden, familie en professionele contacten.

Het authorship is voor veel mensen eveneens een onbekende.
Nochtans is het principe zo eenvoudig als wat: koppel jezelf aan de websites waar je op schrijft en zorg zo voor meer credibiliteit.
Als jij een te vertrouwen bron bent, dan zal Google dat ook zo gaan zien.
En dus zal Google jouw artikelen een hoger cijfer geven in de Eeuwige Strijd voor De Eerste Plaats.

Die eerste plaats en het optimaliseren van je website daarvoor, de SEO, hangt ook erg samen met de Google Maps locatie van je business.
En die is dan ook weer gekoppeld met, jawel, Google+.
Niet zo onbelangrijk dus, die Goole+.

Of we Google+ dan wel actief gebruiken?
Jazeker.
Alleen wordt hier een iets andere definitie gebruikt dan bij actief Facebook of Twitter gebruik.
Zodra je bent ingelogd bij Google gebruik je Google+. Je zoekresultaten worden gekoppeld, je vrienden (of circle contacts) ook.
En dat wordt dan op zijn beurt weer gereflecteerd in de zoekresultaten van je contacten.
Alles hangt aan elkaar. En ook jij kan daar een meester in worden (of bel ons gewoon even: 032868046).

Een zeer terechte vraag drong zich die avond ergens halverwege plots op:

Wordt het niet wat veel, met al die verschillende netwerken?
Moeten we niet gewoon kiezen?
En waarom moeten we dan voor Google+ kiezen?”

Wat mij betreft moet er niemand kiezen.
Naast SMS, e-mail en Facebook berichten, zijn er nu gewoon nog een paar kanalen die de kop hebben opgestoken.
En je gebruikt gewoon waar je je goed bij voelt. En waar je je doelgroep (klanten, leden,…) kan bereiken.
Want wat je zelf fijn vindt, is in business niet altijd het belangrijkste.

Het gaat erom dat je doelgroep je klanten worden en je klanten je klanten blijven.

Volgende Thinkibar: 26/05/2014.
Over Facebook advertenties.

FacebookTwitterMore...