Vorige week maandag vond onze 5de Thinkibar plaats. Dit keer zochten we de gezelligheid van Coffeelabs/Idealabs op. Met een lekker stuk quiche en heerlijke koffie achter de kiezen waren we helemaal klaar om geïnteresseerden, nieuwsgierigen, dummies & experts te ontvangen. Topic van de avond? Social media en monitoring. Welke tools, met andere woorden, kunnen jouw werk verlichten.

Een vraag over doelgroepen

Tijdens een Thinkibar is het uiteraard ook toegestaan om af te wijken van het vooropgezette onderwerp. Zo kwam er vorige week een andere al even interessante vraag bovendrijven: hoe kan ik meer ‘doelgroep- gericht’ communiceren online?

Een vraag die ik een blog waard vond. Je hebt content in overvloed, maar die content is niet voor iedereen even interessant. Door niet te targetten of je content af te stemmen op je doelpubliek, loop je het risico de interesse en aandacht van je volledige doelpubliek te verliezen. Zowel de mensen die niet bereikt moeten worden, als diegenen die het aangaat, haken af. En, laten we eerlijk zijn, that’s an absolute ‘no-go’. Je hebt net zoveel tijd gestoken in het opbouwen van volgers op social media of het verzamelen van gegevens via je website, je wilt die uiteraard behouden.

Het komt er echter op neer om met de gegevens die je – met bloed, zweet, tranen en interessante content – verzameld hebt aan de slag te gaan. Wat weet je van je doelpubliek? Zijn het voornamelijk mannen of vrouwen? In wat zijn ze geïnteresseerd? Hoe oud zijn ze? Na een analyse van je data, kan je gerichter content beginnen verspreiden.

Je doelgroep onderverdelen in subdoelgroepen: segmenteren is de boodschap!

Het begin van alles? Je eigen website. We hameren er de laatste tijd nogal sterk op door, maar het blijft ons stokpaardje. Wanneer je een zicht hebt op je publiek, kan je je doelgroep onderverdelen in subdoelgroepen. Segmenteren dus. Dat kan op geslacht, leeftijd, woonplaats, interesses, … . Die segmentatie zal voor elk bedrijf anders zijn. Het komt erop neer om na te gaan welke segmentatie voor jouw bedrijf en jouw doelgroep het interessantste is. Waar jij en jouw bedrijf zelf het meeste baat bij hebben. Je moet er namelijk voor zorgen dat je je doelpubliek zo voor je weet te engageren dat zij jou onbewust helpen bij het bereiken van jouw organisatiedoel. Dat betekent dat jij uiteraard ook de moeite moet doen om gericht met je content om te gaan.

We maken het graag een beetje concreter. De Stad Antwerpen, bijvoorbeeld, wil zoveel mogelijk inwoners bereiken en hen informeren over het aanvragen van subsidies. Hun insteek is dus wel degelijk om iedereen te informeren, maar niet iedereen moet dezelfde informatie krijgen. Het is een kwestie van content en doelgroep op elkaar af te stemmen. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat de Stad Antwerpen haar publiek moet onderverdelen in: sport, cultuur, wetenschap, onderwijs, gezondheid, … . Deze categorieën zijn niet de benamingen van concrete doelgroepen, maar representeren de verschillende ‘interesses’ of ‘sectoren’ waarbinnen hun verschillende subdoelgroepen actief zijn. Eerste stap? Ervoor zorgen dat deze verschillende categorieën of sectoren ook duidelijk terug te vinden zijn op de website. Je stuurt je doelpubliek met andere woorden rechtstreeks naar de informatie waar ze geïnteresseerd in zijn. Je stuurt hen. Wijst hen de weg.

Als je een blog hebt op je website (lees: vandaag de dag MOET iedereen een blog hebben op zijn of haar site), moet je deze categorieën ook hier laten terugkomen. Het nieuws dat je deelt via je site richt zich reeds tot een bepaalde doelgroep. Opnieuw help je hen om bij dat nieuws te geraken dat hen aangaat. Online hebben mensen weinig tijd. Ze surfen ‘tussen de soep en de patatten’. Ze surfen veel, maar snel. Online moet het vooruit. Waar ze moeten zoeken naar info, haken ze af. De informatie moet op hen afkomen. Online zijn we nu eenmaal behoorlijk lui.

Verschillende gezichten op Facebook

Stel dat we even bij de Stad Antwerpen blijven, hoe vertaal je dit dan via sociale media? Heeft de Stad Antwerpen nood aan een Facebook pagina? Ja. De stad op Facebook? Dat zou ik, als inwoner, erg handig vinden. En dus is het zeker een goed idee dat de Stad Antwerpen op een algemeen niveau vertegenwoordigd is op Facebook. Een pagina die het reilen en zeilen van de stad voor ons, de inwoners, samenbrengt op 1 pagina. Ben ik als inwoner echter geïnteresseerd in het aanvragen van subsidies voor een festival, een sportevenement of een artistieke creatie? Neen. Misschien ooit wel, maar niet nu. Of misschien wel in alles wat met sport te maken heeft, maar niet in wat bijvoorbeeld over onderwijs gaat. Bijgevolg wil ik dus niet dat deze informatie in mijn stream terechtkomt. Als de stad mij echter de optie geeft om, naast hun algemene pagina, ook een pagina van de stad te volgen die mij specifiek informatie geeft over alles wat met het aanvragen van subsidies voor sportevenementen te maken heeft, ben ik een meer dan tevreden klant. Ik heb namelijk de keuze. En dat is vandaag de dag online een luxe. De stad geeft mij de keuze om zelf te beslissen welke informatie tot bij mij moet komen. Ik geef toe dat het aanmaken en onderhouden van meerdere Facebook pagina’s omslachtig klinkt en dat hier wat meer werk bij komt kijken, maar het loont. Je hebt voor deze verschillende pagina’s namelijk een publiek dat echt geïnteresseerd is met de informatie die je verspreidt. De keuze van de informatie moet bij de ontvanger liggen, niet bij de zender of het medium. Die zender ben jij. Misschien is dit wel één van de redenen waarom we Facebook minder interessant vinden in vergelijking met 10 jaar geleden (?).

Wil dit dan zeggen dat je voor elk social media platform waarop je actief bent meerdere profielen voor elke doelgroep moet aanmaken? Uiteraard niet. Twitter kan je bijvoorbeeld houden voor algemene informatie. Al is een klantenservice misschien niet uitgesloten. Kortom, het komt er op neer om eerst je data te analyseren, vervolgens te bekijken wat je verschillende subdoelgroepen zijn en vervolgens te zien waar en hoe je hen kan bereiken. Als een bepaalde doelgroep niet op Facebook zit, levert het misschien weinig op om hier veel tijd in te investeren.

Voila. Onze 5de Thinkibar in een notendop.
De 6de Thinkibar vindt plaats op maandag 24 februari (inschrijven via deze link).Op 27 februari organiseren we trouwens ook een workshop over Social Media & HR. Absoluut de moeite waard! (Inschrijven kan via deze link).

Tot de volgende!
Ruth & Wannes

FacebookTwitterMore...