We zijn allemaal “reclamekinderen”. Mooie prentjes, slimme slogans, toffe logo’s, hippe kleuren, knap gemonteerde videoclips, … Het is moeilijk om te weerstaan aan alle verleiding in ons straatbeeld. Je wacht op een bus en plots glijdt Nathalie Portman voorbij met een bos weelderig haar waar jij alleen maar van kan dromen. “Ik wil dat ook.” Al weet je dat de kans klein is dat je ooit dezelfde volumineuze coupe zal hebben als Mevrouw Portman, toch laat je je overhalen en haal je die wondershampoo in huis. Naïef zijn kan geen kwaad en net daarom is het het proberen waard.

Soms kiezen we bewust voor een bepaald product. Omdat we weten dat het goed is. De reclame vertelt het ons. Gebruikers kunnen het beamen. Hun sterke slogan geeft de doorslag.

Toch zijn er ook producten die ons op het eerste zicht nauwelijks lijken te raken en toch grijpen we in de supermarkt telkens terug naar dat éne product, ondanks de overvloed aan keuze. Een verklaring hiervoor hebben we (meestal) niet. Het lijkt alsof slogans, logo’s en reclamedeuntjes onze hersenen hebben geïnfiltreerd zonder dat we ons daar bewust van zijn.  Al willen we niet, zappen we verder, zijn we niet geïnteresseerd, toch zijn we vatbaar. We zijn nu eenmaal getraind om te consumeren.

Zijn we dan gedoemd om slaafs onderhevig te blijven aan slimme reclamecampagnes van al even pientere reclame jongens?
Misschien wel.
Maar laat het vooral een opluchting zijn dat diezelfde pientere reclame jongens al even vatbaar zijn voor reclametrucjes als jij en ik.

Bekijk hier het filmpje: “Hoe reclame echt werkt”

FacebookTwitterMore...