Vorige week donderdag vond onze allereerste Thinkibar plaats. Aanwezigen waren ‘in form’.
Meningen werden met veel enthousiasme gedeeld.
Gedachten werden uitgewisseld.

Het ging niet enkel over de ROI van social media. Ook tal van andere onderwerpen passeerden spontaan de revue.
Deze week zullen we op onze blog telkens uitpakken met een opmerkelijk of interessant standpunt dat op onze Thinkibar ter sprake kwam.

Starten doen we met een opvallende quote van Pieter Van Hertbruggen: “Hier in België zijn we te bescheiden op vlak van social media.” De toon was gezet.
Een humoristische openingszin met een grond van waarheid.
Nog niet zo lang geleden pakte Lampiris uit met een nationale assertiviteitstraining.
Wij Belgen, het ooit zo dappere volk, zijn onze ‘ballen’ verloren.
We moeten wat meer met de vuist op tafel slaan.
We moeten opnieuw ‘neen’ leren zeggen.
Hier in België siert bescheidenheid de mens.
We vinden het moeilijk om onszelf aan te prijzen.
Complimentjes aanvaarden we met een schuchtere “dank je wel”.
We kiezen standaard voor de underdog.

Hoe vertaalt deze bescheidenheid zich dan naar ons (zakelijk) gebruik van social media?
De Nederlanders twitteren er bijvoorbeeld vrolijk op los, maar de Belgen laten Twitter eerder links liggen.
Een kort bericht in 140 tekens is blijkbaar niet echt aan ons besteed.
En dat geldt niet enkel voor Twitter.
Het aantal bedrijven dat in België op een succesvolle manier gebruik maakt van social media groeit elk jaar (als je de cijfers mag geloven), maar in de praktijk lijkt het alsof er toch nog veel wordt getwijfeld.

Ligt het gebruik van social media dan niet in onze aard?
Vinden we onszelf niet interessant genoeg?
Denken we dat de content of updates die we delen door niemand gelezen zullen worden?
Gaat social media ook niet over jezelf profileren? Over je eigen product zijn?
Is het dan dat waar we moeite mee hebben?
Kortom, bijt de Belg zijn tanden stuk op social media in het bedrijfsleven en is dat omdat hij te bescheiden is?

Een standpunt dus dat ook bij ons aanzet tot innerlijke gedachtenkronkels.
Een standpunt dat niet af te leiden is uit de cijfers die regelmatig rond social media worden gepubliceerd.
Maar zou het … ?

Wij zijn in ieder geval zeer benieuwd naar jullie mening.
Jullie comments zijn alvast wél interessant genoeg om te delen.
Dus wees  vooral niet te bescheiden en reageer!

Alvast merci!
Morgen zijn we er weer.

Ruth & Wannes

 

 

FacebookTwitterMore...