Vandaag heb ik last van het “geen concentratie op vrijdag” fenomeen. Een fenomeen dat hoogstwaarschijnlijk niemand onbekend is. Het weekend lonkt en je gedachten zijn elders.
Vandaag heb ik echter een goede reden voor mijn zonet vermelde concentratiedip.
Gisteren was het namelijk voor Glenn en mezelf een spannende dag.
In de namiddag vond de allereerste interactieve workshop van The Social Media Club plaats.
We hadden er keihard aan gewerkt en gisteren was D-Day.
Ready. Set. Go.
Twijfels.
Een stem die plots wegvalt.
Een keel die plots droog is.
De verborgen stotteraar die plots bovenkomt.
Een tong die struikelt over elk woord.
Glenn ging voor cola. Ik ging voor koffie.
Beiden hadden we last van trillende handen en daar zat de cola of de koffie voor niets tussen.
We hadden een strak plan, maar zou het aanslaan?

Onze eerste aanwezige was wat te vroeg. Mensen die stipt komen, eigenlijk is dat geweldig. We hadden er gewoon zelf niet echt bij stilgestaan dat mensen wel eens vroeger zouden kunnen komen. Als twee zotten waren we nog allerhande papieren aan elkaar aan het nieten. Gelukkig kwam Mark – je weet wel: de baas die niet baas genoemd wil worden – een praatje slaan met onze eerste gast. Onze redder in nood. Gezellig en spontaan, omdat zijn pupillen dat een half uur voor aanvang even niet zelf konden.

Tegen twee uur gingen we van start. We vroegen de aanwezigen om – hoe saai of oninteressant ze het ook zouden vinden – drie dingen te onthouden: 1. Social Media is een tool, geen doel. 2. Stel concrete, specifieke, meetbare doelen. 3. Social Media vraagt tijd en geduld. Daarna was het tijd voor actie. Eerst met een kleine bibber in de stem, maar het duurde niet lang voor we het nodige vertrouwen vonden. Ons verhaal sloeg aan. Het was, tot onze grote opluchting, interessant genoeg om te boeien en reacties los te werken.

Over wat ging onze workshop dan? Wel, over het opzetten van een Social Media Campagne. We hadden drie uur de tijd. Drie uur is uiteraard te weinig om een campagne op poten te zetten van begin tot einde. We besloten dan ook te beginnen bij datgene dat je succes bepaalt: een goede basis. Wat is een goede basis? Een goede basis begint bij je bedrijf zelf. Wat doe je? Hoe doe je dit? Wie ben je? Wat zijn je waarden? Je visie? Wat wil je bereiken of wat is je streefdoel? En vooral: waarom doe je wat je doet? Geen gemakkelijke denkoefening. Onze inspiratie hiervoor haalden we bij Simon Sinek en zijn principe van The Golden Circles (bekijk zeker volgend YouTube filmje. Een echte aanrader!). Die basis is de kern van je communicatie. Ze bepaalt je toon, je uitstraling en zelfs je huisstijl. Social media is wel degelijk een onderdeel van je communicatie en dus is deze basis ook voor social media van belang.

Daarna gingen we een stap verder. Wie zijn je concurrenten? Wat zijn hun troeven? Hoe kan je je van hen onderscheiden? Wie zijn je klanten? Weet je hoe je klanten over je denken? Hoe zou je willen dat je klanten over je denken? Het waren eenvoudige denkoefeningen, maar ze zorgen alvast voor een leuke en interessante sfeer aan onze tafel. Wat ons opviel: de meesten weten niet hoe hun klanten echt over hun denken. Is dit een gemis? Iedereen antwoordde volmondig ja. Ok. Super. Daar konden we verder op bouwen.

Het volgende onderdeel van onze workshop ging over het bepalen en uitzetten van doelen. Wat is de sleutel van een succesvolle campagne? Inderdaad. Doelen. Nu, we moeten even een aantal zaken nuanceren. Is “ik wil meer klanten hebben” een doel? Ja, dat is een doel. Is het een goed doel? Neen. Spijtig genoeg niet. Zo eenvoudig is het gewoon niet. Een goed doel moet specifiek zijn. Er moet met andere woorden een getal op geplakt kunnen worden. Het moet haalbaar zijn of beter ‘hapbaar’. Je moet dat éne grote doel: “ik wil meer klanten hebben” opsplitsen in kleinere segmenten. Je doel moet ook realistisch, meetbaar en tijdsgebonden zijn. Concreet was het sleutelwoord van onze workshop. Enkel wanneer je doel concreet is, zal de weg ernaartoe helder zijn. Of beter, zal je strategie en de manier waarop je social media binnen deze strategie een plek geeft helder zijn. Concrete doelen: we hebben het er gedurende die drie uur stevig ingedramd.

Volgende agendapunt: wat is het geheim van een succesvolle campagne? We gaven telkens een aantal voorbeelden van geslaagde en minder geslaagde campagnes en zetten vervolgens een discussie in gang over de negatieve en positieve aspecten van elke campagne. Stap per stap trachtten we te achterhalen wat een campagne maakt of kraakt. Een goede campagne heeft een specifieke vraag, pijnpunt of focus als uitgangspunt. Ook is de campagne niet te complex. Deelnemers hebben vrijwel onmiddellijk door waar het om draait, hoe ze kunnen deelnemen en wat er tegenover hun engagement staat. Een goede campagne heeft ook goede content. Goede content wordt dan weer versterkt door de juiste look en feel op grafisch vlak van. Een goede campagne werkt in op onze emoties enkel dan kan ze ook memorabel zijn. En, niet onbelangrijk, een goede campagne brengt ook op. Al is je streefdoel om slechts 3 nieuwe klanten te vinden, als dit niet is gelukt moet je bekijken hoe je voor een volgende keer je campagne kan bijsturen.

Er werd uiteraard nog veel meer gezegd tijdens die workshop. Als dit je nieuwsgierig maakt, moet je misschien een volgende keer zeker van de partij zijn. Aangezien de workshop een succes was zijn we plan hem binnenkort nog eens te organiseren.
We houden je zeker op de hoogte!

Misschien tot de volgende?

Ruth & Glenn

 

 

 

 

FacebookTwitterMore...