What’s in a name

U kent hem ongetwijfeld ondertussen allemaal: de conversation manager.
Al kan het ook zijn dat u hem kent als content manager.
Anyway, what’s in a name.
Er wordt u hoogstwaarschijnlijk verteld dat uw bedrijf nood heeft aan deze conversation of content manager.
Hij of zij  (laten we seksisme achterwege houden) staat garant voor succes op social media.
Een gestroomlijnde aanpak die resulteert in meer likes, meer followers, meer engagement, meer interactie, meer “people talking about you”.
Uiteraard (we hebben het hier over een logisch gevolg) betekent dit ook: meer conversie, meer klanten.
De uitspraak “kassa kassa” is hier wel op haar plaats.
Die had ik altijd al eens gerechtvaardigd willen gebruiken.

Maar heeft u zo’n conversation manager wel nodig? U bent er nog niet eens van overtuigd of u zich wel aan social media wil wagen? Waar ga je die conversation manager vinden? Wat is zijn of haar taakomschrijving? Kan niemand uit het bedrijf deze functie op zich nemen? Hoe moeilijk kan het zijn? En hoeveel tijd neemt het in beslag? 

Maak jezelf geen illusies

Terechte vragen.
Een aantal van deze vragen kwam dan ook aan bod tijdens onze laatste Thinkibar.

Wij horen bij die groep mensen die ervan overtuigd zijn dat een conversation of content manager een aanwinst is voor je bedrijf. Het is een investering, dat wel, maar het is er één die loont.
Laten we alvast een aantal illusies doorprikken:

  • Ja, een conversation manager is een full time job.
  • Ja, een conversation manager betekent dus iemand full time in dienst nemen.
  • Ja, een conversation manager is een investering die pas na verloop van tijd concreet iets oplevert.
  • Ja, een conversation manager heeft tijd, jouw vertrouwen en geduld nodig.
  • En ja, een goede conversation manager zal moeilijke vragen stellen, zoals: wat wil je eigenlijk bereiken met social media? wie wil je bereiken? wat wil je vertellen? hoe wil je je profileren?

 

Maar wees gerust: een goede conversation manager vist die zaken uit en dit samen met jou.

Je voelt ongetwijfeld dat we de nadruk leggen op een ‘goede’ conversation manager.
En laat nu net dat een moeilijk punt zijn, want waar ga je een goede conversation manager vinden.
Hij of zij moet een multi-tasker zijn, een allrounder, van alle markten thuis.

De juiste persoon vinden die deze verantwoordelijkheid, deze nieuwe jobomschrijving op zich kan nemen?
De geschikte kandidaat? 
Geen eenvoudige zoektocht.
Want wat zijn nu de competenties waarover een conversation manager moet beschikken? 

Waarom jouw bedrijf nood heeft aan een conversation manager

In het artikel “10 reasons why your company needs a social media manager”  op ragan.com, haalt blogger Jarrod Galm de belangrijkste redenen aan waarom het hoog tijd is dat je bedrijf investeert in een, in dit geval, social media manager.

  1. Een social media manager schrijft content die SEO gevoelig is, waardoor je hoger scoort in zoekmachines.
  2. Een social media manager slaagt erin om de visie van het bedrijf met de buitenwereld te communiceren en dit met een duidelijke stem; de juiste toon waar iedereen zich in kan vinden.
  3. Een social media manager bedenkt sterke (online) strategieën en dus ook sterke campagnes. Zij of hij weet deze ook uit te voeren en op te volgen.
  4. Het opvolgen van social media campagnes omvat: meten en aanpassen van de strategie indien nodig.
  5. Een social media manager is je (online) brand ambassador. Zij of hij luistert op social media naar wat je klanten te zeggen hebben en gaat in interactie.
  6. Een social media manager spaart je heel wat tijd uit. De taken van een social media manager intern doorschuiven naar een werknemer die reeds tal van andere taken voor zijn of haar rekening neemt, is tijdrovend. De werknemer in kwestie moet het social media verhaal uitvoeren naast een ander takenpakket, moet zich telkens opnieuw inwerken, heeft te veel aan zijn of haar hoofd en moet op zoek naar het juiste evenwicht. Iemand aannemen specifiek als conversation manager is dus een pak efficiënter.
  7. Een social media manager heeft ook technisch inzicht. Hij of zij weet hoe je de juiste tools kan inzetten om social media  te automatiseren en te monitoren.
  8. Als er iets misloopt, dan is er tenminste een intern aanspreekpunt: iemand die verantwoordelijk is voor de opvolging van social media en dit van A tot Z.
  9. Een social media manager is niet voor niets een manager. Zij of hij heeft inzicht in ‘zaken doen’; weet hoe jouw bedrijf in elkaar zit; heeft inzicht in hoe het er bij jullie aan toegaat.
  10. Ze hebben de tijd om aan research te doen en zich dagelijks te verdiepen in de laatste trends en technologieën. Social media veranderen nu eenmaal van dag tot dag.

Op zoek naar de ruwe diamant

Een hele takenlijst dus; een fulltime job. Er rust echter best wel wat druk op de schouders van een conversation manager. Het moet als het ware een multi-talent zijn. Als je dus op zoek gaat naar de geknipte persoon voor jouw bedrijf, gaat het erom om die ruwe diamant eruit te pikken. Iemand die van heel wat markten thuis is, wil bijleren en zich verder wil verdiepen en een aantal dingen, maar die je ook de tijd geeft om zich te ontplooien.

  • Zoek iemand voor wie communicatie een passie is: intern, extern, online, offline. Iemand die mondig, maar genuanceerd is. De dingen op een juiste, gevatte manier weet samen te vatten en te benoemen. Iemand die aanvoelt wat een juiste tone of voice is.
  • Zoek iemand die gestructureerd is; die graag strategieën uitwerkt en marketing geen vuil woord vindt.
  • Zoek iemand die graag schrijft én leest. Iemand die snel content kan verwerken en voor wie research doen een tweede natuur is.
  • Zoek iemand die kan managen. Een conversation manager moet namelijk overleggen met alle departementen van je bedrijf. Hij of zij moet ook kunnen dirigeren; taken uit handen durven geven.
  • Zoek iemand die ook technisch onderlegd is of toch zeker niet vies is van computers. Bij social media komen nu eenmaal wel wat technische tools kijken.

 

Tot zover onze goede raad.
Schrijf die vacature alvast uit en ga op zoek naar de juiste persoon.
Uiteraard kan je ook bij ons terecht voor meer info of een vrijblijvend gesprek.

Tot de volgende!

 

 

 

 

 

 

 

 

FacebookTwitterMore...