Onlangs ging ik naar een workshop “Hoe nieuwe klanten vinden via LinkedIn?” van Jan Vermeiren (Networking Coach). Alles weten over Social Media is haast onmogelijk en daarom is het des te interessanter om bij anderen mijn oor te luisteren te leggen. Ik ben er namelijk rotsvast van overtuigd dat mijn kennis nu en dan aangevuld kan worden met interessante dingen die andere interessante mensen te vertellen hebben. Daarnaast moet ik ook toegeven dat LinkedIn een harde noot blijft om te kraken. Je kan er heel wat geweldige dingen mee doen en bereiken, maar aan velen van ons moet LinkedIn haar grootste geheimen nog prijs geven. Ook lijkt LinkedIn – en ik ben er zeker van dat jullie het hierover met mij eens zijn – toch een tikkeltje saaier dan al die andere social media.

Toch is Jan Vermeiren wild enthousiast over LinkedIn. Terecht ook. Enerzijds verdient hij er zijn boterham mee, anderzijds heeft absoluut gelijk wanneer hij zegt dat LinkedIn heel wat potentieel heeft. Welk potentieel? Het potentieel om online nieuwe mensen te leren kennen, je netwerk uit te breiden, nieuwe werkkrachten en vooral nieuwe klanten te vinden. LinkedIn vormt online hét startpunt van een gesprek dat hopelijk offline verder wordt gezet. De kracht van LinkedIn zit dus niet in je eerste graad contacten, maar in je tweede en derde graad. We beschouwen LinkedIn echter te vaak als ons online cv en zijn dan ook teleurgesteld wanneer de magie achterwege blijft. Magie: wat een geweldig woord! De kunst is om je netwerk ook actief of zelfs proactief aan te spreken en hen te laten weten wat het is dat je nodig hebt of zoekt.

Eigenlijk klinkt het allemaal vrij logisch, maar af en toe hebben we gewoon even iemand nodig die het ons vertelt. Dank u Jan Vermeiren. Tijdens diezelfde workshop benadrukte Vermeiren ook het belang van de groepen in LinkedIn. Groepen zijn het hart van LinkedIn. Groepsmanagers de helden. Twee uitspraken die het vuur in mij aanwakkerden. Wie wil er nu niet als held door het leven gaan? Niet dat het mijn droomjob is, maar het is een leuke extra. Held in bijberoep. Nu enkel nog het juiste strakke pak. Onderweg naar huis begon ik dus te fantaseren. Wat zou mijn superkracht zijn? Mensen linken met elkaar? Conversaties opstarten? Creatieve oplossingen bedenken? Paraat staan met raad en daad? Een luisterend oor? Een vertrouwenspersoon? Over die superkracht zou ik later wel beslissen. Eerst de moed vinden om die groep op te richten.

Deze workshop vond plaats begin maart. Ondertussen zijn we eind april. Elk goed voornemen is gedoemd om op de lange baan geschoven te worden. Zo ook dat van mij. Het is dat puntje op je to do list dat je telkens een dag verschuift. Morgen, overmorgen, volgende week, over een maand. Begin deze week had ik echter genoeg van mijn eigen uitstelgedrag. Tijd om mijn innerlijke held de les te spellen. Zo gezegd. Zo gedaan. En zo werd de LinkedIn groep van The Social Media Club in het leven geroepen. Eigenlijk was het best spannend. Opnieuw sloegen mijn gedachten op hol. Ik verheugde me reeds op de tal van interessante discussies, meningen en vragen waarmee onze groep overspoeld zou worden.

U voelt de bui al hangen. De groep is recent aangemaakt en tot mijn grote vreugde zijn er al heel wat leden. Aan iedereen die ondertussen al lid is geworden: heel erg bedankt! Toch is het niet zo eenvoudig om een conversatie op te starten waar meerdere mensen aan deelnemen. Van nature ben ik echter eerder ongeduldig. Een paar keer per dag check ik of er misschien iemand een comment heeft achter gelaten. Geduld is voor dit nieuwe project misschien wel een mooie deugd. Ondertussen tokkel ik gestaag met mijn vingers op het bureau.

Ik wil zeker niet ondankbaar overkomen. Dat zou een held onwaardig zijn. Integendeel, ik ben zeer blij met diegenen die lid zijn geworden en telkens er een nieuw bericht verschijnt van een groepslid maakt mijn hart een sprong. Mijn vraag is echter: hoe kan deze ongeduldige doch enthousiaste held jullie stimuleren om deel te nemen aan de groepsdiscussies? Wat interesseert jullie? Met welke topics kan ik jullie een plezier doen?

Ik ben zeer benieuwd, want wil graag (bij)leren! Ook helden hebben niet op alle vragen een pasklaar antwoord.
Deel jullie gedachten met ons via Twitter, Facebook of onze LinkedIn groep en grijp ook zeker de kans om zelf een discussie op gang te trekken via LinkedIn!

Tot de volgende! 
Groetjes, 
Held (met een brandende vraag)

PS: Iedereen is welkom om lid te worden van onze groep en deel te nemen aan discussies! Verder nodigen we jullie met veel plezier ook uit op onze infosessie over Social Media & Inbound Marketing op maandag 29 april

FacebookTwitterMore...