Hoe kan je als consultant in de financiële wereld social media gebruiken? Heeft dat zin? Wat zijn de juiste kanalen? Wat zijn de triggers die mensen nodig hebben?

Voor de financiële wereld gelden dezelfde wetmatigheden als voor andere sectoren. Er is natuurlijk niet zoiets als een one-size-fits-all aanpak, ook niet per sector, maar er zijn wel algemene regels die je telkens kan toepassen en vragen die je je kan stellen.

Wie is je doelgroep?

Een vraag die je als bedrijf zonder dralen zou moeten kunnen beantwoorden. Toch zeker als je al iets van communicatie doet. Naar wie communiceer je? Wie is je publiek? Of wie zou je willen dat je publiek is?

Welk verhaal wil je brengen?

Wat is de boodschap die je wilt dat je doelgroep onthoudt? Wil je dat ze je producten kennen, met alle technische specificaties erbij? Of moeten ze weten hoe geborgen ze zitten als ze bij jou verzekerd zijn? Dit verhaal moet in elke marketing- en communicatie verweven zijn.

Welke kanalen zijn geschikt om ons verhaal aan onze doelgroep te vertellen?

Wanneer je weet wat je tegen wie wil vertellen, kan je verder kijken naar het gecshikte kanaal. Doe je iets met Facebook? Een fanpage of een discussiegroep? Of eerder iets op Linked In? Wil je iets interactief? Heb je daar tijd voor? En vooral: welke kanalen gebruiken je klanten nu al? Tot welke kanalen kan je je klanten overhalen om ze te gebruiken?

En in de financiële sector?

Veel hangt af van de inhoud die je klanten wil bieden. Lever je iets exclusief? Kies dan liever voor een kanaal dat je toelaat de inhoud af te schermen. Logisch. Is het je bedoeling om dankzij het verhaal dat je vertelt hoger in Google te scoren? Ga dan voor een aanpak die jouw website centraal zet en een zo groot mogelijk publiek bestrijkt. Werk desnoods met beloningen om mensen voor te stellen, om vrienden aan te brengen of om bijdragen te leveren. Elk publiek heeft zijn eigen tone of voice, maar zorg dat je de jouwe kent en dat je er op een opvallende manier tussenuit springt.





Uw naam (*) Uw bedrijf (optioneel)
Uw E-mail (*) Uw telefoonnummer (*)
Uw concrete vraag over Social Media Kan u deze vraag wat verduidelijken?

Je bent toch geen robot?


captcha

FacebookTwitterMore...