Onze Nieuwjaarsdrink nadert met rasse schreden. Telkens we iets met The Social Media Club op poten zetten, ben ik in de aanloop ervan lichtjes nerveus. Je kent dat wel. Dat gevoel dat je overvalt wanneer je een verjaardagsfeestje organiseert. Eerst ben je enthousiast en heb je wilde plannen: ballonnen, een DJ, zotte cocktails, een spetterende uitnodiging, vuurwerk. Na een tijdje bekruipt je echter dat typische onbehaaglijke gevoel: “Gaat er wel genoeg ‘volk’ zijn?” Het enthousiasme maakt prompt plaats voor nervositeit en klamme handjes.

Wel, dat omschrijft ongeveer hoe ik mij – tussen alle voorbereidingen voor onze Nieuwjaarsdrink door – af en toe voel. Het feit dat het binnenkort ook nog eens mijn verjaardag is, maakt het er niet beter op. Toen ik aan Lander van Bottleneck – die tijdens onze clubsessies telkens voor de drank zorgt – het aantal aanwezigen doorgaf mét bijhorende twijfels, lanceerde hij de  welbekende volkswijsheid: “Ambitie is de moeder van elk succes.”

Denk groot. Wij, ik spreek even uit naam van alle Belgen, zijn getraind in bescheidenheid. Niet toevalling winnen in België tijdens talentenshows vaak de underdogs. Ik doe wat ik doe bij The Social Media Club erg graag. De presentaties tijdens de clubsessies, het napraten met mensen – al dan niet over Social Media – en het nadenken over vragen die zij op mij afvuren. Maar als het er echt op aankomt: het opzetten van budgetten, de prijs vragen die we – volgens ons – verdienen voor ons advies, mensen proberen overtuigen om met ons in zee te gaan, wel, dan voel ik mij af en toe een lastpak. Opnieuw, je kent dat wel: het gevoel dat je anderen – in de hoop ze te overtuigen om met jou in zee te gaan – lastig valt. Opnieuw, dat gevoel dat je overvalt wanneer je voor de vierde keer hoort: “Ze zit in vergadering en zal je later zelf terugbellen.”

Dat korte maar krachtige citaat “Ambitie is de moeder van elk succes” hangt hier nu op een gele post-it naast mijn computerscherm te blinken. Het is niet dat wij het met The Social Media Club niet groot zien. Ambitie te over. We zijn overtuigd van ons kunnen, onze aanpak, onze expertise. Weg met de bescheidenheid (af en toe). Trots zijn (af en toe). Een lijstje van klanten opstellen waar we heel graag voor zouden willen werken. Streefdoelen. Naïef en dromerig. Wie weet?

Sales dus. Dat is het topic van vandaag. Het kan soms voor heel wat stress en onzekerheid zorgen. Lang niet alleen bij ons. Social Media lijkt een oplossing te bieden voor de cold call: via Social Media een eerste connectie leggen om dan pas naar de hoorn te grijpen. Een verzekerde tussenstap. En toch is sales via Social Media complexer dan je denkt. Wanneer je met ons samenwerkt, zullen we je eerst vragen om je doelen uit te zetten. Op termijn meer klanten krijgen, is bij uitstek het nummer één streefdoel van de meeste van onze klanten. Terecht natuurlijk. Je wilt dat je inspanningen en investeringen zich vertalen in concrete resultaten. Toch ligt het hele ‘salesverhaal’ gevoelig binnen Social Media.

Waarom? Er zijn verschillende redenen. Social Media zijn ondertussen geen nieuwe media meer. Ondertussen kennen we de boobytraps maar al te goed, zijn we blind voor de talloze ads & weten we de coupons te omzeilen. Wat naar sales ruikt is in se anti-social. Dit betekent niet dat we bijvoorbeeld niet graag online shoppen. Online shops draaien goed. Niets leuker dan tijdens je pauze je vergapen aan de new arrivals van me and maria of ilovevintage (voila, nu weet je alvast waarmee je mij kan blij maken op mijn nakende verjaardag). Maar Social Media inzetten om enkel en alleen je bedrijf en diensten te promoten, werkt averechts. Je moet iets meer te bieden hebben. Je moet wel degelijk ook zelf iets bijdragen aan het hele sociale gegeven. Je moet wel degelijk ook zelf sociaal zijn. En de definitie van sociaal is nog steeds niet: praat vooral honderduit over jezelf. Je moet affiniteit kweken. Je moet iets te vertellen hebben dat meer is dan het aanprijzen van je expertise. Je moet iets te vertellen hebben dat anderen aanzet om het te delen, te verspreiden: Social word of mouth!

We willen namelijk altijd wat anderen hebben. Om even een persoonlijk voorbeeld te geven (alvast mijn excuses, want het is opnieuw een vrouwenvoorbeeld): ik heb al vaker een kledingstuk laten hangen tijdens één van mijn shopping trips. Vaak was ik niet overtuigd: twijfel over de kwaliteit, de prijs, het model (en al die zaken waar vrouwen nog over twijfelen tijdens het shoppen). Wanneer ik echter een paar dagen later op café iemand anders zie met uitgerekend dat kledingstuk dat ik heb laten schieten, heb ik er vrijwel onmiddellijk spijt van. “Had ik het toch maar gekocht!” (zucht). Meestal rep ik me dan toch nog naar de winkel. Too little too late. Het is er vaak niet meer in mijn maat. Het feit dat ik er iemand anders mee zag rondlopen, was plots genoeg om mij alsnog te overtuigen. Het succes van Pinterest is niet toevallig. Het is een vorm van online window shopping. Tegelijkertijd kom je ook te weten wat anderen op hun ‘must-have’ lijstje hebben staan. Je ziet wat anderen willen. Je wilt het ook. Je doet een repin. Andere leden op Pinterest zijn je referentie. Op Yelp, bijvoorbeeld, kan je tal van reviews lezen van mensen zoals jij die gewoon op zoek zijn naar een leuke winkel, een goede kapper, een toffe bar. Voor Facebook, Twitter, Instagram, Foursquare, … geldt niet anders. We hechten vandaag de dag veel meer belang aan wat anderen zeggen over een product, dienst of bedrijf, dan wat die laatste over zichzelf de wereld in stuurt.

Je kan Social Media wél inzetten om je imago op te bouwen, je bedrijf een gezicht te geven. Ok, je bent een bedrijf en je verkoopt iets. Dat weten we. Dat is niet interessant. Wat heb je te vertellen? Wat is de geschiedenis van je bedrijf? Waarom verkopen jullie wat jullie verkopen? Waar staan jullie voor? Wat maakt jullie anders dan anderen? Wat vinden jullie als bedrijf interessant? Is het leuk werken bij jullie? Beschouw Social Media in de eerste plaats als een eigen project. Een project dat je de kans geeft om even stil te staan bij je eigen uitstraling en die te verbeteren. Als je het pure verkopen even achterwege laat, is de kans groot dat mensen je profiel liken omdat je interessant bent. Dat ze via Social Media mond aan mond reclame maken. Dat ze jouw product kopen en dat ze iets hebben dat anderen op hun beurt ook willen.

Dit is onze manier van werken. We weten dat jouw doelen uiteindelijk zijn om meer klanten te winnen. Wij vertrekken echter niet bij sales. Sterker nog, wij vragen je om dat even achterwege te laten.

Denk er even over na en als ons verhaal je aanstaat, neem dan zeker contact met ons op!

 

FacebookTwitterMore...