Geef toe: van je blog een boek maken, is dé stiekeme droom van elke blogger. Zelf ben ik de trotse eigenaar van een, ik beken, eerder ‘meisjesachtige’ blog. Carrie Bradshaw gewijs laat ik nu en dan mijn creatief licht schijnen over een welbepaald topic. Een uitlaatklep voor hersenspinsels, bedenkingen en zotte dromen. De alledaagse dingen des levens, zeg maar. Soms sta ik versteld van mijn eigen schrijven en wat er zo spontaan allemaal uit mijn pen vloeit. Soms loop ook ik, zoals elke blogger, vast op een writer’s block. Ook mijn vlotte pen heeft zo haar ‘off-days’.

Toch kan ik het niet laten om af en toe te weg te dromen, mijn fantasie de vrije loop te laten. De droom in kwestie gaat als volgt (niet lachen!): ooit op een dag word ik opgemerkt door de hoofdredacteur van Flair, Humo of Knack. Ik krijg een wekelijkse column en op termijn worden mijn schrijfsels gebundeld tot een boek. Mijn eigen boek. Mijn naam. Mijn titel. Mijn schrijfsels, hersenspinsels, bedenkingen en zotte dromen.

In eerste instantie lijkt dit niet meer of minder dan een ambitieuze meisjesdroom. En toch. Misschien is het bundelen van je blogposts tot een boek nog niet zo’n zot of ambitieus ‘meisjes’ idee. Misschien valt er wel heel wat mee te winnen. Misschien levert het wel iets op. ROI. Hard core business woordenschat. Hopelijk heb ik dan nu wel jullie volle aandacht?

Stel dat je als bedrijf regelmatig blogt, dan zou het toch mooi zijn om al die schrijfsels –  jullie expertise zeg maar – tot een sterk geheel te bundelen? Een bundeltje expertise van de bovenste plank. Het is een leuk cadeau voor je klanten én een goede referentie om eventuele prospects over de streep te trekken. Je werkt, met andere woorden, op een leuke manier aan je imago!

Maar waarom zou je al die moeite doen terwijl je lezers je blog gratis kunnen raadplegen online?

Een blog is vluchtig, net zoals tal van andere artikels die je online kan raadplegen. Een nieuwsartikel of een interessante blog lees je tijdens je pauze op het werk. Koffie in de éne hand. Broodje in de andere hand. Je dirigeert de stroom van informatie met een eenvoudige muisklik. Soms pik je info op. Je labelt de blog als sterk, ‘bwaah’ of tijdverspilling. Online teksten zijn tussendoortjes. Ze zullen je pauze niet maken of kraken. Af en toe zullen ze je aanzetten tot nadenken.

Al wil ik hier zeker niet mee insinueren dat alle content die online wordt gepubliceerd ‘rubbish’ is. Er zijn ook heel wat goede bloggers! Elk met hun eigen karakter, eigen toon, eigen perspectief. Perspectieven die anders misschien nooit gepubliceerd zouden zijn geweest. Een sterke blog kan wel degelijk zijn sporen nalaten én mensen online bereiken die offline je schrijfsels geen kans hadden gegeven. 1 ding staat dus vast: keep on blogging!

Een boek lees je echter enkel wanneer je écht tijd hebt. Dit wil meestal zeggen dat je tijd incalculeert en je, in het beste geval, neervlijt in je zetel om je te laten onderdompelen. Je kiest niet voor een korte, maar voor een meer diepgaande leeservaring. Je reserveert meer tijd, meer aandacht. Je brein staat op scherp.

Daarnaast laat een boek je ook toe om je blog te structureren. Je kan je verschillende blogposts groeperen onder bepaalde thema’s, zodat je lezer onmiddellijk die artikels eruit kan pikken die voor hem of haar interessant zijn. Je biedt je leesvoer op een gebruiksvriendelijke manier aan. Je kan de lezer als het ware sturen. Slechte posts die ondertussen ongeveer een jaar geleden het daglicht zagen, hoef je ook helemaal niet te publiceren. Jij bent je eigen eindredacteur en kan je sterkste werk selecteren om een goede indruk te maken.

Tenslotte is er nog een belangrijk argument. Laten we eerlijk zijn. Mensen die een boek hebben kunnen publiceren, hebben – volgens onze normen – echt iets bereikt. Dat klinkt gewoon geweldig! Je oogt professioneel en ambitieus. Je hebt iets interessant te vertellen. Dat moet wel, want anders was er nooit papier aan verspild. Je kan niet voor niets voor een boek de Nobelprijs winnen. Het is een leuke manier om je potentieel te bundelen en je klanten te overtuigen van je kunnen. Een publicatie kunnen voorleggen heeft nu eenmaal die onmiskenbare “wauw-factor”.

Maak er iets leuks van

Het leuke aan het omzetten van je blog naar een boek is dat je je lezers kan betrekken. Laat ze via je blog weten dat je plannen hebt om je blog om te vormen tot een boek. Vraag hen welke blogs zij het leukst vonden om te lezen. Misschien kunnen ze je wel helpen bij het uitkiezen van een titel of een cover. Zo voelen je lezers zich betrokken bij je project. Ze geven input, gaan zich engageren voor jouw project en maken achteraf gegarandeerd wat mond aan mond reclame. Ze zijn trots, want ook zij hebben hun steentje bijgedragen aan de publicatie. Ook zij zijn een heel klein beetje eindredacteur.

Oh, en dit alles hoeft niet duur te zijn. Hoe meer je zelf doet, hoe beter voor je portemonnee. Kies, zelfzeker dat je bent, voor self-publishing. Een gedurfde keuze. Een leuk avontuur. Maak van je lezers je kritische eindredacteurs en je bent al halfweg. Wie weet bevindt er zich onder jouw lezers wel een geweldige designer of illustrator die jouw cover voor zijn of haar rekening neemt. Ook zijn er tal van online services die je willen helpen om je boek op eigen houtje te publiceren (kijk hier voor een leuk overzicht).

Ready. Set. Go.
Aan de slag ambitieuze bloggers!

FacebookTwitterMore...