Na de #kloutparty van gisteren, krijgen we hier plots een boel vragen over wat Klout nu eigenlijk is, waar je dat kan vinden en wat er mee bedoeld wordt. En vooral: wat is dat waard, die Kloutscore?

Wat is klout?

Klout is een manier om invloed te meten.
Hoe meer mensen je zien als een “influencer”, hoe hoger je kloutscore zal zijn.
Reacties op Facebook, mentions op Twitter, likes op Instagram, connecties en reacties op Linked In: alles bij elkaar opgeteld, verrekend met het aantal volgers, vrienden, fans, connecties en weer terug geeft een cijfer tussen 1 en 100.
Hoe hoger hoe beter en dus invloedrijker.

Hoe bereken je je Klout score?

Je vindt dat door je aan te melden op klout.com. Hoe meer social networks je er aan linkt, hoe beter en nauwkeuriger het resulaat zal zijn.
Deze score wordt beïnvloed door wat je post en wie er op reageert. Actief bezig zijn met social media dus.

Wat is de Kloutscore waard?

Waarschijnlijk niets.
Behalve als je als “brand ambassador” voor een merk werkt of community management doet voor merken.
Binnen online marketing is dus wel degelijk iets waard.

Iemand met een hoge Kloutscore bereikt meer mensen dan iemand met een lage score. En wat is dan als merk belangrijk? Juist, om te zorgen dat de mensen met een hoge Kloutscore iets vertellen over jouw product.

De waarde van Klout is dus niet zaligmakend, maar moet ook niet als onbelangrijke prietpraat worden afgedaan.
Het is één van de vele meetpunten om de ROI van je social media inspanningen in kaart te brengen.

Gesnapt?
Anders roep je maar, dan leg ik het je wel even uit bij een (gesponsord) drankje.

 

FacebookTwitterMore...