Social Media & Privacy

Tijdens onze laatste Thinkibar hadden we het over social media & privacy. Een interessante discussie met een al even interessante uitkomst. Als we er één ding uit geleerd hebben, is het dat de manier waarop we met social media omgaan wordt getekend door onze leeftijd. Op zich geen grote verrassing, maar tijdens de discussie over privacy, de dos & dont’s, kwam het levendig tot uiting.

Zo hebben twintigers een andere kijk op de dingen dan veertigers en zijn dertigers het op hun beurt niet altijd eens met tieners. Hoe en waarom we gebruik maken van social media lijkt generatiegebonden. Is het om onze kinderen in het oog te houden? Is het uit verveling? Is het uit nieuwsgierigheid, online voyeurisme? Uiteraard is dit een veralgemening, maar we houden er nu eenmaal van om af en toe de nuancering achterwege te laten en jullie zo uit jullie kot te lokken. Thinkibars zijn er nu eenmaal om met elkaar in dialoog te gaan en iets op te steken van elkaars perspectief.

Wat werken we zelf in de hand?

Waar we het wel over eens waren? Onze privacy. Het zijn niet enkel onze privacy instellingen die we regelmatig moeten controleren en opnieuw moeten instellen, we moeten ook bewust omgaan met de content die we zelf online met anderen delen (daar schreven we niet voor niets een half jaar geleden ook al een blog over). Dat er een foto van je vrolijke dronken zelf op een losbandig feestje viraal gaat, heb je niet altijd zelf in de hand. De vraag is echter hoe het komt dat die foto online staat. Heb je die zelf gepost? Of een vriend? Verschijnen tags rechtstreeks op je wall of heb je via je activiteitenlogboek ingesteld dat je deze kan controleren? Het komt er in ieder geval op neer om zelf je grenzen (en die van je vrienden) te bewaken. Nu social media niet meer nieuw zijn, wordt het hoog tijd dat we ons hier bewust van worden. Wat je al dan niet van jezelf wil delen met de wereld, is uiteraard een persoonlijke keuze. Op café kruipt de één ook sneller op de tafel om te shaken dan de ander.

Een kritische evaluatie van ons eigen gebruik van social media, mondde vervolgens uit in een gesprek over jongeren en social media. Social media kent voor hen geen geheimen – althans dat denken ze -, want ze zijn er tenslotte mee opgegroeid. Ze gaan er op een intuïtieve en spontane manier mee om, maar stellen zich ook minder vragen bij de dingen. Hoe kan ik mezelf beter beschermen door mijn privacy settings juist in te stellen? Welke gegevens kan ik best niet delen? Wat als die selfies in bikini plots een eigen leven beginnen leiden? En hoe te reageren op iemand die je niet kent, maar die toch je vriend wilt worden op Facebook?

Hebben jongeren last van social media stress?

Meer en meer jongeren zijn het slachtoffer van cyberpesten, maar geven ook toe dat ze op hun beurt ook anderen online pesten. Een tag, een status update, een selfie, … Het is vaak iets kleins dat de aanleiding kan zijn voor een online lynchpartij. Het is dan ook zoveel eenvoudiger om iemand online eens goed op zijn of haar plaats te zetten dan offline. Wanneer je op de speelplaats gemeen uithaalt, is de sociale controle immers zoveel groter. Veel ouders zijn zich ook niet bewust van wat hun kinderen allemaal uitspoken op het internet. Uiteraard is dat niet altijd nodig. Ook jongeren hebben recht op een geheimpje. Het probleem is echter dat social media voor heel wat ouders nieuw zijn. Als het over wiskunde, aardrijkskunde of frans gaat, helpen de meeste ouders met veel plezier hun kinderen op weg. Als het op social media aankomt, halen de pubers echter een beter rapport.

Volgens een recent onderzoek van de Nationale Academie van Media & Maatschappij in Amsterdam hebben heel wat jongeren overigens te kampen met wat zij definiëren als “social media stress”. Social media is voor een groot deel een platform waarop jongeren voornamelijk tonen hoe leuk, grappig, hip en knap ze wel zijn. De druk om erbij te horen op social media zorgt voor heel wat #fomo (fear of missing out) onder onze jeugd. Het onderzoek geeft dan ook aan dat er een nieuw bewustzijn moet gecreëerd worden rond het gebruik van social media bij jongeren en misschien biedt het onderwijs wel het beste kader om hier wat extra aandacht aan te besteden.

Onze toekomstige reputatie managers

We mogen onze jongeren echter ook niet onderschatten. Ze zijn misschien wel verzot op selfies, hebben een hechte band met hun smartphone en beschouwen social media als een hobby, toch stellen ook zij zich vragen bij hun privacy. Ze zijn heel wat kritischer dan we denken. Meer dan de helft van de jongeren deelt persoonlijke informatie via social media, maar doet ook bewust aan reputatie management. Ze weten dat ze hun imago kunnen kneden en dat anderen het kunnen afbreken. Meer dan 50%? Dat is misschien wel meer dan de gemiddelde 40 plusser die actief is op social media. Verscheidene jongeren hebben via social media al een minder leuke ervaring gehad en hebben op die manier geleerd hoe het spel in elkaar zit. De regels veranderen regelmatig en dus kan je niet anders dan alert zijn.

Het enige waar ze zich nog niet bewust zijn, is dat hun data hoogstwaarschijnlijk gedeeld worden met derden.
Maar is dat niet iets waar we allemaal – ongeacht de generatie waar we deel van uitmaken – mee geconfronteerd worden?
We weten dat het gebeurt, ergens in de coulissen, achter de schermen, maar vraag ons niet naar het hoe of wat.

Geen goede discussie zonder nieuwe vragen!

De vraag die aan het einde van onze discussie kwam bovendrijven, was of het onderwijs social media moet opnemen in haar leerplan om op die jongeren bewuster te leren omgaan met de info die ze online delen.

We zijn benieuwd naar jullie mening! Zijn jullie het hier mee eens? Of dreigt hierdoor op termijn de initiële kracht van social media, namelijk het authentieke en intuïtieve, verloren te gaan? Creëren we op die manier grijze social media muizen die enkel nog saaie content delen? Wat is er dan nog echt aan social media? Of zijn onze social media profielen ondertussen al allemaal weergaves van andere personages die we onszelf online aanmeten?

We horen het graag!
Laat ons weten wat je denkt.

 

 

FacebookTwitterMore...