Interactie: het magische woord

Interactie.
Ongetwijfeld hét magische woord bij uitstek als het op social media aankomt.
Social media draaien om betrekken, in dialoog gaan, peilen naar meningen.
Jij deelt content.
Je volgers lezen, liken en delen vervolgens op hun beurt jouw content.
Wie weet reageren sommigen zelfs op jouw posts: ze hebben een opmerking, een vraag of willen graag meer info.
Jij antwoordt en hopla er ontstaat een dialoog.
Jij kent je (potentiële) klant iets beter en de (potentiële) klant in kwestie is in de wolken met het feit dat hij of zij iets heeft kunnen bijdragen: een mening die gehoord wordt en die telt!
Liken, sharen en interactief zijn.
Piece of cake!
Fluitje  van een cent!
Interactie lijkt een logisch gevolg; iets dat keer op keer spontaan ontstaat.
Niet?

Het Gulden Vlies

Moest het zo eenvoudig zijn, dan zou elk bedrijf dat zich aan Facebook, Twitter of LinkedIn waagt daar ook effectief succes oogsten.
Je hoort ons al komen: het is helemaal niet zo eenvoudig.

Interactie stimuleren via social media is een beetje zoals zoeken naar het Gulden Vlies.
De moedige ridders van de ronde tafel halen alles uit de kast, naarstig op zoek naar iets dat niet meer dan een legende of een fabel blijkt te zijn.
Ergens diep vanbinnen, mijmerend in galop op hun paard, weten ze dat ze datgene dat ze zoeken niet zullen vinden.
Maar ze hebben tenminste een doel voor ogen.
Beter een doel voor ogen dan lusteloos aan die ronde tafel praten over koetjes en kalfjes, toch?

En ja, er zijn tal van tips om interactie te stimuleren.
Schrijf content die je volgers echt aangaat.
Een antwoord op een vraag of een pijn waarmee ze dagelijks worden geconfronteerd.
Je content moet namelijk interessant genoeg zijn om gedeeld te worden.
Good point.
Maar toch is het aantal mensen dat wél reageert telkens opnieuw teleurstellend.
Is het dan beter om een wedstrijd op te zetten?
Misschien wel. Al blijft die zogenaamde ‘interactie-boost’ eerder eenmalig.

Hebben we wel zin in interactie op social media?

De vraag is echter of die interactie waar we allemaal zo naar streven wel zo haalbaar is?
Wij gaan ervan uit dat mensen graag hun mening willen delen, dat ze graag gehoord willen worden, dat ze graag hebben dat er rekening met hen gehouden wordt, dat ze graag een impact hebben, dat ze graag iets willen betekenen.
Maar misschien moeten we de vraag eens omdraaien: hoe vaak reageren we zelf op posts van merken, organisaties of bedrijven?
Bijna nooit toch?
Ok. We reageren bijvoorbeeld net iets vaker op posts van kledinglabels. Alles wat met fashion te maken heeft, heeft het net dat ietsje eenvoudiger op social media.
Ook twitteren we wel eens met De Lijn, Telenet, Electrabel of de NMBS.
Meestal zijn we dan ontevreden.
Er is namelijk iets dat ons zodanig heeft geïrriteerd dat we, ten einde raad, teruggrijpen naar Twitter of Facebook om ons ongenoegen te uiten.
We weten als klant dat we daar ondertussen meer gehoor krijgen.
Bedrijven zetten zwaar in op social media, want ze willen interactie.
Je kan hen tegenwoordig sneller bereiken online dan via hun hulplijnen.
Op social media luistert iedereen nu eenmaal mee.
Er staat heel wat meer op het spel.
Wat wel gezegd moet worden: als deze bedrijven erin slagen om op een constructieve manier met kritiek om te gaan, hebben ze er uiteraard wel een paar tevreden klanten bij.

Sommige content vinden we interessant en lezen we, andere content slaan we over.
We delen hoogstens een like uit.
We sluiten ons aan bij groepen op LinkedIn, maar volgen liever vanop een afstand.
We nemen mee en slagen op wat we interessant vinden en de rest laten we voor wat het is.
Het is onze manier om een selectie te maken binnen het aanbod waarmee we dagdagelijks worden overspoeld.
We zitten op zoveel platformen dat het heel wat tijd vraagt om overal een reactie achter te laten.
Het moet snel gaan: opmerken, klikken, lezen, onthouden.

Daarnaast zijn we er ons van bewust dat we als Facebook gebruiker bijvoorbeeld ons meer en meer in de consumentensfeer bevinden.
We weten dat bedrijven via social media aan branding willen doen, engagement willen uitlokken.
We weten dat interactie iets is dat van ons verwacht wordt.
Het wordt minder spontaan en dus doen we het ook minder.

Is interactie op social media het juiste doel?

De vraag is echter of dit eigenlijk zo erg is?
We staren ons blind op interactie.
Maar levert interactie ons ook echt iets op?
Het is een doel op zich geworden.
We starten elke week nieuwe discussies over interessante topics in onze LinkIn groep, maar blijven voornamelijk zelf de grootste conversation starters.
Spijtig en frustrerend.

Gaat het in feite niet nog steeds over contactgegevens van mensen verzamelen om hen vervolgens gericht informatie te kunnen bezorgen: doelgroep per doelgroep?
En laten we eerlijk zijn: via social media zien we wie onze klanten zijn. Ze krijgen een naam en een gezicht, maar hun contactgegevens moeten we op een andere manier te pakken krijgen.
Interactie is leuk, maar dus niet je grootste zorg.
Dat betekent niet dat je geen interessante content meer moet produceren.
Interessante content is een absolute must.
Maar je moet die content voorzien van call 2 actions.
Lezers aanmoedigen om zich in te schrijven voor je nieuwsbrief bijvoorbeeld.
Mensen naar je website lokken.
De social media platformen die je inschakelt zijn slechts een proevertje.
Je moet duidelijk maken dat ze op je website moeten zijn voor het hoofdgerecht.
En als ze zich inschrijven op je nieuwsbrief, een vraag stellen via je website, een afspraak met je maken … wel … dan knalt de champagne.

Verleg dus je focus van interactie naar conversie.
Blog erop los en vergeet vooral nooit dat alle wegen in de eerste plaats naar je website (zouden moeten) leiden.
Bouwen maar!

 

 

FacebookTwitterMore...