Social media hot topic binnen HR

Onze laatste Thinkibar was een succes. Dat kunnen we wel zeggen.
Topic van deze editie: Social media & HR.
Een onderwerp dat heel wat mensen – concullega’s – uit HR en recruitment op een gezellige en interessante manier samenbracht.
Want als het over social media gaat, lopen ze op dezelfde dingen vast.
En dan is het leuk om dat van elkaar te horen, maar is het zelfs nog leuker om tips, ervaringen en inzichten met elkaar uit te wisselen.
Social media is in ieder geval een topic dat leeft binnen het HR-wereldje.

Ook van de partij waren Veerle Seymus en Ellen De Ceuster. Beide dames werken bij USG Professionals en hebben wel pap gegeten van social media en recruitment.

Hun expertise was dan ook meer dan welkom tijdens deze Thinkibar. Waarvoor dank!

Is er meer dan LinkedIn?

Na elke Thinkibar zetten we, naar goede gewoonte, graag een aantal zaken op een rijtje.
Dat rekruters dankbaar gebruik maken van LinkedIn zal je hoogstwaarschijnlijk niet verbazen. In hun zoektocht naar interessante profielen is dit social medium een bron van informatie.
LinkedIn is voor velen het belangrijkste online referentiepunt geworden.
(Betalende) Jobsites zien het aantal gebruikers dalen en worden, bijgevolg, duurder.
Al hangt het ook een beetje af binnen welke sector je actief bent.
Veel ingenieurs, bijvoorbeeld, hebben we de weg naar LinkedIn nog niet gevonden.
Misschien heeft dat wel te maken met het feit ingenieurs gewilde profielen zijn.
Een online profiel is dan niet echt nodig, misschien wel overbodig?
Waarom zouden ze online een extra inspanning leveren als ze offline spontaan gecontacteerd worden?

Voor velen stopt het echter bij LinkedIn.
Facebook en Twitter zijn een groot vraagteken.
Ze leveren niets op.
Niet direct althans.
Maar wat bijvoorbeeld met online employer branding?
Want mag of kan je via Facebook en Twitter wel reactie verwachten op een vacature als dat de enige content is die je post.
Geven en nemen: een basic rule die we allemaal kennen.
Op social media is het niet anders.
Als je erin slaagt om interesse op te wekken door interessante content te posten, zullen je volgers zich ook veel sneller geroepen voelen om jou, op hun beurt, te helpen wanneer je op zoek bent naar een geschikte kandidaat.
Net dit is waar het schoentje wringt: het moet vaak snel gaan.
Je hebt NU nood aan een geschikte kandidaat.
Ad hoc in plaats van duurzaam.
Maar op een duurzame manier iets uitbouwen op social media? Dat vraagt tijd.
Tijd die er vaak niet is of niet binnen het takenpakket past.

Het schoentje wringt op twee plaatsen

Het schoentje dat wringt, wringt op twee plaatsen:
1. Ad hoc moet evolueren naar een duurzame aanpak. Een aanpak die op termijn rendeert.
2. Is het takenpakket van een rekruter nog wel hetzelfde als drie jaar geleden.

Probleem 1 heeft alles te maken met employer branding. Ook als HR bedrijf moet je werken aan je reputatie.
Dat betekent dat je content moet verzamelen, creëren en delen die relevant is voor die mensen die – wie weet ergens in een  nabije of verre toekomst – potentiële geschikte kandidaten zijn.
Misschien zijn zij niet de persoon naar wie je op zoek bent, maar kennen ze wel iemand die in aanmerking komt.
Je moet ‘awareness’ rond je bedrijf creëren.
Je moet expertise en dynamiek uitstralen.
Je moet het bedrijf zijn waar mensen misschien niet nu, maar ooit voor willen werken.
Je moet blijven hangen, top of mind zijn wanneer het ertoe doet.
Een bedrijf waarover mensen zeggen: “Dat ziet er een tof bedrijf uit!”

Die content deel je via LinkedIn, maar ook via Twitter en Facebook.
Je trekt de B2C kaart en durft de toekomst te slim af te zijn.
Jonge mensen die op Facebook en Twitter vertoeven, zijn nu eenmaal de werknemers van de toekomst en daar zit heel wat potentieel tussen.
Potentieel waarmee jij wilt gaan lopen en niet je concurrent.

Ook je huidige werknemers spelen hierin een belangrijke rol.
Mits een duidelijke social media policy kan je hen stimuleren om positieve ervaringen verbonden aan jouw bedrijf te delen met hun leefomgeving.
Wie weet zitten er wel een paar sterke schrijvers of visuele koppen bij.
Wie weet hebben ze wel heel wat leuke ideeën.
Je werknemers zijn vaak positiever dan je denkt.
Je moet hen niet de mond snoeren, maar hen voor je engageren.

Probleem 2 is dan weer een logisch gevolg van de tijd waarin we leven.
Een dokter is een dokter. Een ingenieur is een ingenieur. Een advocaat is een advocaat.
Maar wat is een conversation manager? Een conversation starter? Een social media manager? Een content strategist? Een community manager?
Het wordt moeilijker om in hokjes te denken.
Want moet een communicatieverantwoordelijke ook niet een social media manager zijn?
En heeft HR vandaag de dag ook niet te maken met employer branding?
En valt social media ook niet onder employer branding?
En steunt employer branding ook niet op engagement en een sterke community?
Wij denken alvast van wel.
HR en social media zijn vandaag de dag niet meer van elkaar weg te denken.
Het is een klik die velen nog moeten maken.
En als hij al gemaakt is, volgt al snel de beklemmende realisatie: “En hoe ga ik dat nu allemaal klaarspelen?”
Want het gaat uiteindelijk nog altijd om het vinden van die geschikte kandidaat.
Daar zijn ook wij ons bewust van.

Ondertussen van angstzweet en okselvijvers?
Geen paniek.
Wij gaan al deze vragen te lijf op 27 februari 2014 tijdens onze volgende workshop: HR & social media (a crash course)
Wees er vroeg bij en schrijf je nu al in!

Tot dan!
Ruth & Wannes

 

FacebookTwitterMore...