Als fotograaf is het erg belangrijk dat mensen je leren kennen.
Maar wat zijn dan de juiste kanalen?

Hoe krijg je meer visibiliteit buiten het kringetje van vrienden? Want Facebook is wel leuk, maar dat blijft een eerder beperkt en veelal verzadigd publiek…

Onze aanbeveling voor mensen met grafische content (fotografen maar ook grafische en andere designers) luidt als volgt:

  • zorg dat je een goede eigen website hebt met een duidelijk gestructureerd portfolio
  • wees aanwezig op visuele social network sites
  • zoek gespecialiseerde netwerken en websites
  • vertel een verhaal met je beelden
  • pas je beeldverhaal aan aan je doelgroep

Eigen website

Een eigen website is niet alleen belangrijk voor fotografen. Het is jouw centrum van het internet. Het is de enige plaats op het internet waar jij alle controle over hebt. Het is jouw etalage.
Hier plaats je je beste werk. Het werk waarvoor je erkenning wilt, het werk waarmee je bij het grote publiek gekend wil zijn.

Visuele Social Media

Kijk eens verder dan je Facebook albums.
Probeer Flickr, Pinterest, Tumblr of Instagram eens?
Je krijgt telkens een andere doelgroep, kan telkens een andere boodschap/verhaal meegeven en op je website of blog verzamel je alles weer.
Gaf ik net gratis advies? Check.

Wees ook niet bang om jezelf in de kijker te werken op afgeleiden van deze visuele sociale media.
Kijk bijvoorbeeld naar de collectie van Instantwerpen, een verzameling van allemaal foto’s op Instagram genomen in Antwerpen en getagged met #instantwerpen. Of Vanmooffans. Zelfde principe, maar dan met #vanmoof.

Niche netwerken

Naast Flickr heb je de meer gespecialiseerde 500px.
Voor designers heb je netwerken als Dribbble of Behance.
Hier vind je vooral lotgenoten en eerlijke feedback.

Vertel je (aangepaste) verhaal

Met elk extra kanaal dat je gebruikt, mag je de verhaallijn niet uit het oog verliezen.
Authenticiteit is, we zeggen het nog een keer, erg belangrijk. Zorg dat je medefotografen geen blazen wijsmaakt door te zeggen dat een duidelijk gephotoshopte foto niet gephotoshopt is.

Hoe dat dat in een ideale wereld gaat?

  • je maakt foto’s binnen een bepaald thema, voor een bepaalde reeks
  • je blogt hierover op de blog van je website: uitleg over de reeks, waarom je doet wat je doet en legt links naar je portfolio item over de reeks
  • je post een paar foto’s op je website en in je portfolio, met verwijzingen naar de blogpost over de reeks
  • je upload foto’s naar de verschillende netwerken met een link naar ofwel je portfolio ofwel je blogpost
  • je trackt en checkt in Google Analytics wat er gebeurt en wat er  werkt

 

Easy, toch?
Denk je dat je baat zou hebben bij een specifieke workshop voor fotografen en social media?
Want dan kunnen we dat gerust organiseren.





Uw naam (*) Uw bedrijf (optioneel)
Uw E-mail (*) Uw telefoonnummer (*)
Uw concrete vraag over Social Media Kan u deze vraag wat verduidelijken?

Je bent toch geen robot?


captcha

FacebookTwitterMore...