Een kleine week geleden. Een vroege, koude ochtend. Ik besloot de tram te nemen. Met temperaturen onder het nulpunt is het, denk ik, gerechtvaardigd om het stalen ros te laten voor wat het is. Al moet ik eerlijkheidshalve ook toegeven dat ik geen held ben in het ontwijken van gladde plekken op het wegdek. Geen zin in uitschuivers. Hop, Tram 15 to the rescue.

1 vrij zitje en – het geluk stond aan mijn zijde – de achtergelaten Metro van donderdag 17 januari. Het toeval wil dat Metro net die ochtend een aantal pagina’s wijdde aan het laatste Social Media nieuws. Lucky me. Inspiratie voor een nieuwe blog dus en dit op een vroege ochtend. Mijn dag kon al niet meer stuk.

Topic van de dag: Facebook

Topic van de dag: Facebook. In de loop van vorige week kwamen Mark en zijn team reeds op een positieve manier in de media met de lancering van de ‘Graph Search’. Hoge bomen vangen echter veel wind. Nog geen twee dagen na de lancering van hun nieuwe tool, verschijnt er nu een iets minder positief bericht. Facebook verliest voor het eerst leden. Is het succes van het grootste sociale netwerk ter wereld tanende?

Om eerlijk te zijn, was ik niet echt verrast door dit (onheilspellende?) bericht. Ik heb wel wat vrienden die om zeer uiteenlopende redenen hebben besloten om met Facebook te kappen. Als je een miljard leden hebt, zijn die enkelingen die hun profiel vaarwel zeggen uiteraard peanuts. Als het echter dreigt een tendens te worden, zitten Mark en zijn vrienden binnenkort in grotere sh*t (excuses voor het taalgebruik). Opmerkelijk is dat ‘kappen met Facebook’ iets is van het laatste half jaar. Is kappen met Facebook dan hip? Misschien dreigt er dan toch een tendens? 

Spannend: Facebook verliest haar monopoliepositie (?)

Facebook kon natuurlijk  niet blijven groeien. Nu de eerste leden vallen, kunnen velen het niet laten om enthousiast allerhande speculaties uit de doeken te doen. En toch … waar rook is, is vuur. Ondanks de verschillende vernieuwingen die Facebook aankondigt, blijven ze worstelen om hun diensten om te zetten in dollars. Het lijkt of Facebook sinds de beursgang enkel nog met negatieve berichten in de media kwam. Het einde van Facebook is uiteraard nog lang niet nabij, maar haar monopoliepositie neemt af. Maar misschien maakt juist dat het hele online gebeuren wat spannender, niet?

Facebook was nu eenmaal de eerste. Dat is hun verdienste. Laten we niet vergeten dat Facebook een belangrijke steen heeft bijgedragen aan wat we ‘the social media revolution’ noemen. Ze wisten perfect in te spelen op de wensen van hun leden, ze konden blijven innoveren en vernieuwen. Toch zijn er voor het eerste kapers op de kust. Kleinere spelers die juist daar waar Facebook tekortschiet een meerwaarde bieden. Denk aan Google +, Path, Pinterest (mijn absolute favoriet: leuk, ontspannend en content die echt ‘iets’ te vertellen heeft), … en wie weet welke nieuwe platformen worden op dit eigenste moment nog ontwikkeld. Verwar Social Media moeheid dus zeker niet met Facebook moeheid. Social Media zal blijven bekoren, de vraag is of Facebook over twee jaar nog steeds de hoofdrol zal spelen.

Facebook moeheid: content moeheid

Opmerkelijk is dat deze zogenaamde Facebook moeheid misschien eerder te wijten is aan de content die gebruikers posten dan aan het medium zelf. We kijken al decennia lang naar televisie. Televisie lijkt niet te gaan vervelen (als je de vele afkooksels van allerhande realityshows even buiten beschouwing laat). Met een beetje geluk is er elke avond iets nieuws te zien (of alles even interessant is, is een andere discussie). En laat dat nu juist zijn waar het lijkt mis te lopen bij Facebook: iets nieuws. De afgelopen vijf jaar posten wij, de gebruikers, dag na dag dezelfde soort content: ik heb een relatie, mijn kleine prinsesje is voor het eerst op het potje geweest, samen met X en Y feest ik erop los in Club Z (volgende dag volgen dan steevast de foto’s), … Iedereen is gelukkig, iedereen vertelt hoe goed het wel met hem of haar gaat, maar dit alles wordt na een tijdje voorspelbaar – en laten we eerlijk zijn – saai. Het probleem is dat we vooral graag over onszelf vertellen, want wat anderen vertellen is niet zo interessant. Op de koop toe maakt Facebook ons niet gelukkiger. Het is namelijk het uitgelezen platform om je eigen leven te vergelijken met dan van kennissen. We zijn toch graag net dat kleine tikkeltje gelukkiger dan anderen, niet?

PS: Als je graag afscheid wilt nemen van je account, volstaat het niet om hem te deactiveren. Je profiel leeft dan in alle discretie gewoon verder. Als je echt de grote Facebook uitstap wilt maken, kan je beter even googelen hoe je best te werk gaat. Je account wordt pas 2 weken na je aanvraag verwijderd. Zo heb je nog wat bedenktijd om je ‘vergissing’ in te zien. 

Voor al wie nog steeds enthousiast aan de slag wilt met Social Media voor zijn of haar bedrijf: je kan nog steeds bij ons terecht. Wij geloven uiteraard nog steeds in het potentieel en de ongekende mogelijkheden van de verschillende platformen. Elk platform biedt nu eenmaal een aantal voor- en nadelen. 

FacebookTwitterMore...