Facebook gaat de Twitter toer op en springt – na Pinterest, Instagram en Tumblr – mee de hashtag trein op.

Hoe gaat dit op Facebook dan juist in zijn werk? Wanneer je een hashtag voor een bepaald woord toevoegt aan je status creëer je, net zoals bij Twitter, een link. Wanneer je op die link klikt, krijg je een overzicht van alle conversaties over dat bepaalde woord, thema of onderwerp. Net zoals bij Twitter zal je ook via de zoekbalk op bepaalde hashtags kunnen zoeken. In België is het nog even wachten op deze nieuwe functionaliteit. Momenteel is de hashtag enkel beschikbaar in de Verenigde Staten.

Met het invoeren van de Facebook hashtags wil Facebook de conversatie tussen haar verschillende leden opvoeren. Je ontdekt wat andere mensen, buiten je vrienden, te zeggen hebben over een bepaald onderwerp en kan met hen in dialoog gaan. Facebook kondigt overigens aan om op termijn nog heel wat nieuwe functionaliteiten te introduceren die de mogelijkheden om met anderen conversaties aan te knopen, uitbreiden. Benieuwd wat Mark nog allemaal uit zijn mouw zal toveren.

Uiteraard is niet iedereen zo gediend met deze nieuwe functionaliteit. Facebook zou Facebook niet zijn, moesten haar leden niet hier en daar wat protesteren. Remember de invoering van de timeline? Zo rijzen de protestpagina’s en -groepen als paddestoelen uit de grond. Mark is duidelijk ambitieus, maar dat is buiten zijn eigen Facebook leden gerekend. To be continued.

Hashtags on Facebook

Afsluiten doen we deze keer met een mooi en minder mooi voorbeeld van het voor- en nadeel van Social Media

Aangezien wij optimistische mensen zijn, starten we met het minder mooie voorbeeld. Afsluiten met een positieve ervaring is nu eenmaal leuker!

Slachtoffer van dit minder mooie voorbeeld van Social Media misbruik? Ikzelf. U zag hoogstwaarschijnlijk ook de Delhaize actie passeren in uw Facebook stream? Door simpelweg de link te delen van deze actie met de boodschap “Dank U Delhaize” had je recht op een aankoopbon van €300 bij Delhaize. Wauw, dacht ik. Wauw. Geweldig. Amazing.

Om mijn deelname aan deze makkelijk te doorprikken actie even te verdedigen: anders doe ik nooit mee met dit soort dingen. Echt! Ik ben daar net iets te achterdochtig voor. Deze keer heb ik mij echter laten misleiden. Geef toe, €300 is best de moeite waard. Daarnaast ben ik best fan van Delhaize en vertrek ik binnenkort voor een langere periode op vakantie. Ik kan die €300, nadat ik gisteren in de apotheker een fortuin uitgaf aan geneesmiddelen voor onze trip naar Zuid-Oost Azië, eigenlijk wel gebruiken.

Ik was trouwens niet de enige die hier zo over dacht. Heel wat van mijn vrienden hadden reeds deelgenomen aan de actie. En zo liep ik er met open ogen én beide voeten in. Ik geef toe dat ik, zelfs toen ik deelnam, achterdochtig bleef. Waarom zou een winkelketen zoals Delhaize aan meer dan 1000 mensen €300 wegschenken? Dat is, zelfs voor Delhaize, heel wat. Het verstand zei: neen. Het buikgevoel zei: het leven is aan de winnaars. Ik ben nu eenmaal competitief en dus graag een winnaar.

Gisterenochtend stootte ik echter op volgend artikel uit Knack: “Opgepast met Delhaize bonnen op Facebook”.  Lap. Bestempeld als hopeloze naïeveling, zal mijn profiel weldra misbruikt worden voor nu nog onduidelijke doeleinden. Rapporteren als spam en mijn paswoord aanpassen, leek mij alvast noodzakelijke acties om deze oplichters, hopelijk, te snel af te zijn.

Tot zover het slechte nieuws. Naïviteit en social media zijn niet altijd de beste combi. In het vervolg denk ik dus beter twee keer na.

Tijd dus voor een positiever bericht. Social media zijn wel degelijk een sterk medium. Ook consumenten beginnen dat meer en meer te beseffen. Ze beginnen er daarom zelfs regelmatiger gebruik van te maken. Duizenden mensen lezen immers mee.

Zo zag ik deze ochtend een status op Facebook waarin 1 van mijn vrienden zich duidelijk irriteerde aan een bepaalde mobiele operator (we gaan hier geen negatieve reclame maken, dus ik laat even in het midden over welke het gaat). Ze is nog maar net klant bij hen geworden en wacht na 2 weken nog steeds op haar nieuwe SIM kaart die haar zou worden toegezonden via de post. Haar abonnement bij haar oude operator was ondertussen al 3 dagen afgesloten en aangezien de nieuwe SIM kaart op zich laat wachten is zij ondertussen al 3 dagen onbereikbaar. Ze nam contact op met de klantenservice maar werd van het kastje naar de muur gestuurd. Aangezien ze duidelijk geen gehoor kreeg, poste ze deze negatieve ervaring dan maar op Facebook en dit zowel op haar eigen profiel als op de pagina van de mobiele operator in kwestie. Een oproep of klacht die door heel wat mensen werd gelezen, want … op Facebook leest iedereen mee.

Gelukkig las de mobiele operator (in kwestie) ook mee. Gelukkig namen ze het besluit om zich zo snel mogelijk via Facebook te verontschuldigen én te reageren om zo de schade te beperken. Uiteraard scoort deze mobiele operator geen goede punten. Toch krijgen ze ook een kleine pluim. Ze lezen wel degelijk mee en tonen dus dat ze bereid zijn om naar hun klanten luisteren. Er hangt dan ook heel wat vanaf. Ze hebben tenminste durven reageren en dat is altijd beter dan iets doodzwijgen.

Voila. Het verhaaltje is alweer uit.

Bij deze zijn er weer heel wat wijze lessen geleerd en gedeeld. 

Tot de volgende! 

 

FacebookTwitterMore...