Dag Wannes,

Hier Ruth. Uw immer enthousiaste collega. Uw partner in crime in The Social Media Club.

Ik wou je even een update bezorgen van hoe het nu eigenlijk gaat met onze club,  The Social Media Club. Jaja, ik weet het. Mijn schrijfsels, bedenksels, twijfels en verzuchtingen wegen waarschijnlijk niet op tegen de geweldige avonturen die je momenteel beleeft in Indië. Je blog is daar alvast het bewijs van. En toch schrijf ik ongestoord verder.  Ik geef toe: dit is misschien eerder een brief aan het eigen adres, een brief voor mezelf dus. Wees gerust, het wordt niet te persoonlijk. Geen liefdesbreuken of roddels vers van de pers.

Eerst en vooral wil ik je geruststellen: de club leeft. De boeken zijn nog niet toe. Nog lang niet. We laten het op ons afkomen en sturen bij waar nodig. Dit alles met goede moed en goesting.

Maandagavond vond onze Nieuwjaarsdrink plaats. Glenn was maandag mijn kompaan. Hij installeerde de projector (hij beschikt over dat geweldige technische inzicht dat ik spijtig genoeg mis), was een geweldige gastheer, had – veel meer dan mij – oog voor detail en zette de puntjes op de i daar waar ik tijd tekort kwam. Om 18u gingen we van start. Lander stond paraat met drank en ook de broodjes van Steven zagen er overheerlijk uit. Om kwart na zes was het echter nog relatief stil. Mental picture nu? Ja, inderdaad. Ik was vreselijk nerveus.  Tal van rampscenario’s speelden zich af in mijn hoofd. Ik was trouwens zeker niet de enige, ook Mark was zenuwachtig. Hij is zelfs een paar keer op straat gaan kijken of mensen niet verloren waren gelopen. Gelukkig stroomden de meesten toe tegen half 7. Een mooie opkomst. Ik won opslag weer wat jaren van mijn leven. Opluchting!

Onze 3 gastsprekers (Tom Klaasen van 10to1, Elly Cools en Marnix Deceuninck) gaven meer dan het beste van zichzelf. Het was interessant, inspirerend en leerrijk. Tom had het over het gebruik van Social Media binnen 10to1. Bij 10to1 gaan ze op een spontane manier om met Social Media. Geen policy, geen strategy, gewoon doen. Je handen vuil maken dus. En dat werkt! Al was ik, eerlijk gezegd, ook een klein beetje opgelucht toen Tom aangaf dat net door die spontane aanpak het af en toe ook zoeken is naar het evenwicht tussen je persoonlijke twitteraccount en die van 10to1 bijvoorbeeld. Een moeilijke oefening. Ook wij hebben het soms moeilijk met die grens. Het is dan ook geen exacte wetenschap. Veel buikgevoel. Misschien iets voor een volgende infosessie? Wat denk je? Elly had het dan weer over de impact van social op SEO. Wederom razend interessant. Ze wees ons op het feit dat Google heel wat macht heeft. We hebben vandaag de dag in de eerste plaats schrik van Facebook als het over onze privacy gaat, maar niemand staat stil bij Google. Tijdens haar lezing overtuigde ze me om met Google + aan de slag te gaan. The Social Media Club heeft vanaf nu dus ook een account op Google +. Marnix, tenslotte, ging dieper in op het gebruik van LinkedIn. LinkedIn is gewoon minder cool. Minder spannend. Droog, saai, zakelijk. Toch slaagde Marnix erin om ons met zijn uiteenzetting te beklijven. LinkedIn is namelijk zo’n handige en interessante tool. Marnix zette heel wat van de aanwezigen aan  het denken over de optimalisatie van hun LinkedIn profiel. Er werd nog heel wat nagepraat en tegen tien uur sloten we voldaan onze deuren.

Verder werk ik momenteel samen met Glenn aan onze eerste interactieve workshop. Deze vindt plaats op 21 maart. Er zijn ondertussen al vijf inschrijvingen en ik ben dan ook dolgelukkig. Als er nog bijkomen, zijn we van plan een tweede workshop op te zetten. Afwachten dus. Blijkbaar spreekt zo’n hands on workshop mensen aan. Dat stelt alvast gerust. Toch denk ik dat ook wij nog wat aan ‘soul searching’ moeten doen. Ik ben blij dat de workshops aanslaan. Er zijn echter een aantal andere dingen die wat stroever lopen. Misschien waren we wel wat te ambitieus. Misschien ben ik wat te ongeduldig. Kans groot dat het dat laatste is. Er zijn namelijk al heel wat geïnteresseerden die op onze deur komen kloppen. Ze vinden ons via de website, via mond aan mond reclame, via onze gratis infosessies. Ze willen consultancy op maat. Ze willen iets doen met Social Media, maar weten nog niet goed wat. We geven input & feedback. Ze lopen tevreden buiten. Lijken van plan om er werk van te maken. Wanneer er echter een budget op wordt geplakt, blijft het vaak verrassend stil aan de overkant. Tijd en geld zijn hete hangijzers. Het lijkt alsof angst er voor iets tussenzit. Angst om dan toch die uiteindelijke stap te zetten. Die stap om te doen. Om daadwerkelijk aan de slag te gaan. Je handen vuil te maken dus. Wie gaat al die tijd investeren in social media en wat levert het ons vervolgens op? We bieden ‘lucht’ zonder garantie. Ze hebben niets concreet in handen en we kunnen ook niet beloven dat ze zullen krijgen wat ze verwachten. Maar misschien moeten die verwachtingen dan bijgeschaafd worden? Ook wij kunnen niet in 1, 2, 3 voor 1000 likes zorgen. En wat leveren die likes je op in the end? Een website verkopen is nog iets anders. Een website bouwen kunnen de  meeste mensen niet zelf. Social Media daarentegen kan je zeer eenvoudig zelf opzetten, toch? Maar met welk argument weerleg je dit? Wat wij samen met klanten willen bieden is breder, groter, origineler dan dat. Een facebookpagina opzetten is inderdaad niet moeilijk, loyaliteit kweken, tja, daar gaan maanden over. Dus ja, daar loop ik hier af en toe nog een beetje op vast. Soulsearching dus. Stof tot nadenken.

Maar verder moet ik niet te veel zagen en klagen. Onze infosessies lopen goed. En ik denk dat net dat meer en meer onze kern wordt. Offline mensen ontmoeten en met hen discussiëren over online. Het één kan niet zonder het ander. We ontmoeten elke sessie weer nieuwe, interessante mensen met een ander perspectief. Net dat zorgt ervoor dat we op termijn een sterk netwerk opbouwen. Het blijft fris!

Optimisme troef dus hier in Antwerpen.

Ahja, voor ik het vergeet, hoe is het eigenlijk daar?
Ik ga zo op in mijn eigen hersenkronkels dat ik naar jou vergeet te vragen.
Onbeleefd.

Geniet er nog van!

Groetjes,

Ruth

FacebookTwitterMore...