Onze volgende infosessie vindt plaats op 13 december en gaat, niet toevalling, over Social Media & Identiteit. Het is de gebruikelijke formule: we hebben het over Social Media, maar dit vanuit een bepaald perspectief of  een bepaalde insteek. Het is onze bedoeling om het niet enkel over Social Media te hebben, maar om het over Social Media te hebben binnen een breder kader. Social Media linken aan de “echte wereld” dus. Anders zijn we er niets mee.

Waarom identiteit? Of beter, waarom zo’n geladen woord als identiteit centraal stellen én wat bedoelen we hier dan concreet mee?

Goede vraag. Identiteit: het vormt zelfs in ons eigen kleine belgenlandje een struikelblok. We zijn Belg, maar wat houdt dat dan juist in? Zijn we eerder Vlaming of dreigen we onszelf dan te reduceren? Misschien zijn we wel gewoon antwerpenaar, gentenaar, brusselaar, luikenaar? Wie we zijn, waarvoor we staan en waar we naar streven, zijn vragen die in de eerste plaats in ons privé leven wel eens durven zorgen voor de nodige kopzorgen, om over de midlife crisis maar te zwijgen.

Heb je ooit al eens gemerkt dat er weinig ongelukkige mensen op facebook zitten? Je krijgt onverwacht een bos bloemen van je lief en post dit op facebook, maar geen haar op je hoofd dat er ook maar aan denkt om verslag uit te brengen van jullie laatste ruzie over zijn vuile sokken die nooit in maar steeds naast de wasmand belanden. Social Media laten ons toe om een beeld van onszelf te creëren. We zijn iemand met een geweldige relatie, een toffe job, veel vrienden en tal van leuke hobby’s. We worden diegene die we graag willen zijn. We kneden onze identiteit; zijn ons eigen product.

Het lijkt wel alsof Social Media ons meer dan ooit toelaat om onszelf te promoten, maar ons tegelijkertijd ook uitdaagt om even stil te staan bij wat we nu juist willen uitstralen. Dit is niet anders voor je bedrijf. Wanneer we eender welke nieuwe Social Media account opzetten, worden we vroeg of laat geconfronteerd met vervelende vragen zoals: Vertel in 140 tekens iets over jezelf? Wat zijn je vorige werkervaringen? Waar ging je naar school? Wat zijn je capaciteiten? Wat zijn je interesses? Val je voor mannen of vrouwen? Vragen die we het liefst omzeilen en soms zelfs open laten. Wanneer je, bijvoorbeeld, als bedrijf een fanpage aanmaakt op facebook moet je telkens in een beperkt aantal tekens aangeven wie je bent, wat je doet en waarvoor je staat. Of je krijgt je ding niet gezegd in de hiervoor voorziene ruimte. Of, en dit is erger, je weet niet echt wat te zeggen, laat staan kort en krachtig te verwoorden wat het is dat je doet.

Zeer frustrerend. Je kiest voor totale ontkenning, maar je weet dat je eigenlijk met je neus op de feiten wordt gedrukt. Tijd om gas terug te nemen en een aantal zaken op een rijtje te zetten, misschien zelfs te herdefiniëren. Wat is mijn functie nu eigenlijk binnen mijn bedrijf? Wat doet mijn bedrijf? Wat wil ik met mijn bedrijf bereiken? Wie wil ik aanspreken? Wat zijn onze normen en waarden? Waar staan we voor? Vragen die je doen stilstaan bij de identiteit van je bedrijf. Het zijn Social Media die je indirect confronteren met deze vragen. Eigenlijk zou het andersom moeten zijn: nog voor dat je van start gaat met Social Media zou het antwoord op al deze vragen reeds spontaan uit je mond moeten rollen. Het invullen van de vragen zou zonder meer a piece of cake moeten zijn. Pas dan kan je je op een goede manier profileren. Pas dan kan je datgene uitstralen waarvoor je staat.

Het verhaal moet dus af zijn, nog voor dat je aan de slag gaat met Social Media.
13 december gaan we hier dieper op inWe hopen tal van nieuwe en oude gezichten te kunnen verwelkomen!

FacebookTwitterMore...