Vorige week donderdag was het weer  tijd voor een infosessie van The Social Media Club. Tijdens deze sessie hadden we het over Social Media & Identiteit. Een uitdagend thema. Best beginnen bij het begin was de boodschap. We sloegen een woordenboek open. We vroegen raad aan Google.

Identiteit? Tal van definities. Tal van interpretatiemogelijkheden. Tal van perspectieven. Het kan een eenvoudige optelsom van feiten zijn: voornaam, naam, geboortedatum, nationaliteit, geslacht. Je tenen beginnen misschien spontaan te krullen, maar ook je sociale klasse is een indicator van je identiteit. Tenslotte, en nu wordt het echt complex, is ook je zelfbeeld deel van je identiteit.

Je zelfbeeld?  Paniek. Want kom je dan niet vanzelf uit bij die éne tergende vraag die we allen liever kwijt dan rijk zijn: “Wie ben ik (in godsnaam)?” Hopla! Daar is hij: de vraag naar de zin van ons bestaan. Wat is het af en toe toch een beetje vervelend om mens te zijn. Een voorbeeld: België. Ik woon in België en ben bijgevolg Belg. In het beste geval ben ik perfect tweetalig. Ik kan België aanduiden op de wereldkaart, heb het Belgisch volkslied leren spelen op de blokfluit en ooit, ondertussen zo’n 8 jaar geleden, heb ik het aantal inwoners moeten memoriseren voor een examen Aardrijkskunde. Dat laatste is ondertussen verouderde info. Ahja, wij Belgen leggen binnen ons onderwijssysteem voornamelijk de focus op kennen in plaats van kunnen. Het opslaan van snel verouderde info in ons geheugen is bijgevolg een must. Maar wat betekent het dan juist om Belg te zijn? Er moet toch meer zijn dan houden van frieten, bier en chocolade, niet? Misschien ben ik eerder Vlaming? Ik spreek Nederlands/Vlaams en woon in het Vlaamse Gewest. Wat het nu juist betekent om Vlaming te zijn, is een vraag waar mijn (over)grootouders – denk ik – beter op kunnen antwoorden. Misschien ben ik nog het meest van al Antwerpenaar. Zijn er dan een aantal typisch Antwerpse normen & waarden die gepaard gaan met de Antwerpse identiteit? Geen pasklaar antwoord. Wel zijn we direct, luid & trots (West-Vlamingen zullen dit eerder bestempelen als arrogant). Er is geen sluitende definitie, maar ik voel er wel het meeste bij.

Je denkt nu: ze dwaalt af. Niets is minder waar. Ik stond – slechts luttele seconden – stil bij die éne tergende vraag: “Wie ben ik (in godsnaam)?” Complexiteit in overvloed. Voor je bedrijf is dat niet anders. Bedrijven zijn als mensen. BOEM. Ik weet het. Dat laatste vraagt om enige nuancering. Ik wil maar zeggen dat de vraag “Wie zijn we (in godsnaam)?” voor je bedrijf een enorme uitdaging kan vormen. Wanneer je bijvoorbeeld besluit om als bedrijf met Social Media aan de slag te gaan, zal je al snel tegen deze vraag aanlopen. Een profiel opzetten is – technisch gezien – niet zo heel erg moeilijk. Je wordt echter geconfronteerd met tal van vragen: Wat soort bedrijf ben je? In welke sector ben je actief? Heb je een foto van je logo? Heb je een krachtige baseline? Vertel even kort wat je doet? … Als je deze verschillende stappen hebt doorlopen, begint het pas. Dan moet je iets vertellen. Liefst iets interessant. Liefst iets op regelmatige basis. Liefst in dialoog met anderen.

Vooraleer je overgaat tot je communicatie is het dus belangrijk om even een aantal stappen terug te zetten, intern aan soul searching te doen. Vat de koe bij de horens: Wie ben ik? Wie ben ik niet? Wie is mijn doelpubliek? 3 vragen die je toelaten om in de eerste plaats meer over jezelf te weten te komen. Als je hier min of meer uit bent, kan je op basis hiervan je zogenaamde merkfundamenten uitwerken: je visie, je missie en tenslotte je verhaal. Of je ooit echt volledig de puntjes op de “i” kan zetten, is nog maar de vraag. Je bedrijf evolueert. Het is vooral belangrijk om af en toe stil te staan bij de vraag of je nog steeds stevig in je schoenen staat. Of je verhaal nog duidelijk is. Of je nog steeds datgene uitstraalt dat je wilt uitstralen. Af en toe een stap terugnemen, doet geen pijn. Wat erger is, is twijfel. Het is zoals bij honden. Ik heb bijvoorbeeld een onverklaarbare angst voor honden. Van de grootste exemplaren tot de kleinste keffers. Toch lijken zelf die kleinste keffers de kans om mij schrik aan te jagen nooit te laten liggen. Ze halen daar plezier uit. Ze ruiken mijn angst. Twijfel verkoopt niet. Zeker niet in Social Media. Dan val je door de mand.

Wanneer je merkfundamenten min of meer op punt staan, kan je overgaan tot het vertellen van je verhaal. In onze vorige blog haalden we het belang van Storytelling reeds aan. Zorg ervoor dat je iets interessants te vertellen hebt. Iets spannends. Iets dat beroert, inspireert, beklijft. Iets dat herkenbaar is voor je potentiële klanten. Iets waardoor ze zich aangesproken voelen en vertrouwen krijgen in jouw merk. Iets dat meerwaarde biedt en waar jouw potentiële klanten op hun beurt een meerprijs voor willen betalen. Iets waardoor ze zich engageren voor jouw product. Geef je bedrijf een gezicht.

Let wel, het creëren van je merk is nooit een doel op zich. Het is een beetje zoals met Social Media. Een merk is in de eerste plaats een tool om een aantal economische doelstellingen te bereiken. Wat is dan de plek van Social Media in dit verhaal? Social Media zijn nog steeds een tool. Een tool om je merk te versterken door te vertellen, in dialoog te gaan, te delen, te engageren, te beroeren en te inspireren. Kortom, een tool om je gezicht te verfijnen. De trekken uit te tekenen.

Maar, het is zoals we aangaven in onze sessie rond Online & Offline communicatie: het één kan nooit zonder het ander. Het is steeds een en-en verhaal. Een combi van Social Media en meer traditionele media. Waarom? Omdat Social Media voornamelijk de band versterken met je potentiële klanten. Traditionele media zorgen er dan weer voor dat je meer naambekendheid krijgt onder de zappende consumenten. Er is niets zoals een Social Media Strategie die losstaat van je offline aanpak. Je moet namelijk zorgen voor een rode draad die je online & offline communicatie met elkaar verbindt. Samen maken ze je gezicht.

Zet dus eerst een stapje achteruit, vooraleer je recht vooruit jezelf voorbij snelt in je communicatie.
En zak vooral af naar onze volgende sessie!

We zien je graag komen en zijn benieuwd naar jouw perspectief op Social Media en het gebruik ervan binnen je bedrijf.

 

 

FacebookTwitterMore...