Waarom zou ik en moet ik in godsnaam als zelfstandige of bedrijf aan Social Media doen? Een vraag die hoogstwaarschijnlijk de laatste tijd regelmatig door je hoofd spookt, niet? Je krijgt de kriebels van het hele Social Media verhaal of misschien zie je het gewoon niet zitten om met je bedrijf online te trekken en de verschillende Social Media platformen te verkennen. Dat is niet onbegrijpelijk. Zolang je je niet bewust bent van wat je te winnen hebt bij het hele Social Media verhaal, waarom zou je er dan in investeren? Wat levert het op voor je bedrijf? What’s in it for you? The Social Media Club geeft antwoord op deze vraag.

Voor we starten is er 1 vooroordeel waar je vanaf moet. Ja, veel mensen posten bij momenten vrij gênante berichten op hun facebook. Ja, heel wat tweets zijn vrij oninteressant. Ja, sommige foto’s zouden nooit het ‘online daglicht’ mogen zien. Ja, heel wat mensen lijken zich niet meer bewust van hun privacy. Ja, werknemers gebruiken je Social Media profielen vaak als een referentie. En ja, misschien slaan we ons over tien jaar wel allemaal voor ons hoofd wanneer we terugblikken op het heden en de stijgende populariteit van Social Media. Maar … het gebruik van Social Media binnen je bedrijf is niet te vergelijken met Social Media voor persoonlijk gebruik.

Om je een voorbeeldje te geven: ik ben niet echt in de wieg gelegd om te twitteren. Ik heb een tijdje geleden wel een twitterprofiel aangemaakt, maar ik merk telkens ik me inlog dat het misschien niet mijn ding is. Het ligt aan die korte berichtjes, denk ik. De meeste van die berichtjes vind ik niet zo erg interessant. Ook slaag ik er niet altijd in om leuk uit de hoek te komen. Ik lees liever lange artikels dan korte nieuwsupdates. Ik ben eerder een blogger. Wannes, daarentegen, twittert erop los en hij is er nog goed in ook. Dat is nu net het leuke aan Social Media. Er is zoveel keuze en dus voor elk wat. Verschillende doelgroepen maken gebruik van verschillende media. Al ben ik geen twitteraar, toch ben ik overtuigd van het nut van twitteren voor bedrijven. Zo zetten Telenet en Belgacom twitter bijvoorbeeld in als een online klantenservice. Vragen worden gesteld en beantwoord in real time. Een absolute voltreffer!

Hoe wantrouwig je ook bent in je persoonlijk leven ten opzichte van Social Media, hoe groot je afkeer van twitter ook is, hoeveel schrik je ook hebt voor je privacy of reputatie, hoe vervelend je ook wordt van al dat geblog, met je bedrijf gebruik maken van Social Media is een helemaal ander verhaal. Dit ander verhaal krijg je voorgeschoteld tijdens de verschillende sessies van The Social Media Club. Als privé-gebruiker lijkt het dat je misschien heel wat op het spel zet of heel wat te verliezen hebt, maar als bedrijf heb je – als je het slim aanpakt – heel wat te winnen! Waarom dan niet je kans wagen en de sprong maken? Wij vertellen je niet alleen waarom, maar ook hoe.

Ga je geld laten liggen als bedrijf door niet op de kar te springen? Hoeveel geld moet je investeren? Wie binnen je bedrijf moet zich met Social Media bezighouden? Bestaat er zoiets als een Social Media Manager? Hoeveel tijd moet je investeren? Wat levert het je op qua zichtbaarheid voor je bedrijf? Zal je imago eronder lijden als je niet mee op de kar springt? Ga ik leads mislopen als ik niet aan Social Media doe? Hoe kan je voorkomen dat je reputatie wordt geschaad via Social Media? Wat met je werknemers? Heb je een strategie nodig?

Tal van terechte vragen die het startpunt vormen van The Social Media Club. Zet je wantrouwen dus aan de kant en schrijf je in. Niemand weet hoe het over tien jaar gesteld zal zijn met Social Media, laat staan met onze privacy. Zoals we echter reeds aangaven, hoeft jouw bedrijf hier niet onder te lijden. Als je het slim aanpakt, valt er zelfs heel wat te winnen. Wij zijn ervan overtuigd dat Social Media over tien jaar niet uitgestorven zullen zijn, maar net ingeburgerd. Je springt dus best nu op de kar!

FacebookTwitterMore...