Veel bedrijven praten graag en veel. Ze maken reclame, sturen nieuwsbrieven uit en slaan klanten om de oren met advertenties en promoties. Op die manier hopen ze hun klanten te overtuigen van hun product. Het is een beetje zoals televisie kijken. Je krijgt veel info, tussendoor is er reclame, je kan genieten van leuke series en films, maar eigenlijk is het eenrichtingsverkeer. Je televisie verkondigt veel blabla, maar stelt jou geen vragen of is niet geïnteresseerd in jouw mening. Dit tot frustratie van de kijker, die zich met momenten ergert aan de reclameblokken, de hoeveelheid kookprogramma’s of de overvloed aan realitysoaps. Social Media nodigen uit tot conversatie. Dit verklaart ook hun succes. Mensen kunnen hun mening kwijt. Ze kunnen met andere woorden in dialoog gaan. Durf deze dialoog als bedrijf dan ook met hen aangaan. Nodig hen uit en moedig hen aan om te reageren.

Dat wil niet zeggen dat je jouw product niet mag promoten of geen informatie aan je klanten mag verschaffen, maar denk na over hoe je die content vormgeeft én of dat wat je wilt vertellen interessant genoeg is. Sinds de opkomst van Social Media heeft content enorm aan belang gewonnen. Content moet teasen, niet spammen. Content moet nieuwsgierig maken en niet louter informatief zijn. Content moet vragen stellen en niet louter feiten op een rijtje zetten. Content moet betwistbaar zijn, uitnodigen tot comments, openstaan voor suggesties, dankbaar zijn voor kritiek.

2010 was een moeilijk jaar voor heel wat luchtvaartmaatschappijen. Southwest Airlines bleef echter niet bij de pakken zitten en slaagde erin om dat jaar 143 miljoen dollar winst te maken. Ze groeiden uit tot de meest succesvolle luchtvaartmaatschappij van Amerika. Zij danken hun succes aan een sterke bedrijfscultuur die rust op volgende waarden: “Have a warrior spirit, the heart of a servant and show a fun-luving attitude.” Stewards rappen de veiligheidsinstructies en de CEO vliegt af en toe mee om nootjes uit te delen. Ze durven hun gezicht te tonen en dus de dialoog aan te gaan. Hun cultuur leeft er door en door.

Om de dialoog met de reiziger gaande te houden, openden ze in 2006 een blog: ‘Nuts About Southwest’. Op deze blog kunnen de medewerkers hun verhalen over de bedrijfscultuur kwijt. Ze verwennen hun lezers met grappige anekdotes, leuke weetjes en belangrijk bedrijfsnieuws. Southwest Airlines heeft een deel van haar medewerkers gerekrutteerd als bloggers. Ze komen er met een vast ritme nieuwe verhalen op de site. Ook de content van de blogs wordt gepland, zodat verschillende topics elkaar voldoende afwisselen. De blog heeft ondertussen reeds driemaal de prijs voor de beste bedrijfsblog in Amerika gewonnen.

De bloggers schrijven niet enkel over topics gelinkt aan de luchtvaartsector. De topics die verschijnen zijn persoonlijk getint, geven een unieke inkijk en wekken je nieuwsgierigheid op. Je kan ze liken, sharen, twitteren én je kan comments achterlaten. Je kan zelfs deel uitmaken van hun community. Southwest Airlines durft de conversatie aangaan. Durft niet enkel te praten, maar ook te reageren.

Meer weten? Zak dan af naar de maandelijkse Get Together van The Social Media Club. It’s Time to Get Your Hands Dirty! It’s Time to Get Social!

Check hier de blog van Southwest Airlines

Check hier het Nuts About Southwest YouTube kanaal

FacebookTwitterMore...