Klanten voelen zich graag betrokken. Dat luisteren naar je klanten en met hen in dialoog gaan belangrijk is, gaven we al aan. Maar je klanten echt betrekken bij het beleid van je bedrijf is de volgende stap. Vragen naar je klanten hun mening is een eerste stap. Rekening houden met hun mening voor interne beslissingen is de tweede. Zo kan je op termijn je klantenarsenaal omtoveren tot potentiële woordvoerders. Een kans die je niet mag laten liggen. Klanten die het gevoel krijgen dat hun blik op de dingen telt, maken maar al te graag spontaan reclame voor jouw bedrijf.

Nike is ervan overtuigd dat trouwe klanten hun beste woordvoerders zijn. Het is een overtuiging die voor een groot deel het vertrekpunt vormt voor hun bedrijfscultuur. Ze drijven deze overtuiging op een ambitieuze wijze door en lijven overtuigde klanten in als woordvoerders. Samen vormen ze een klein insider clubje van zogenaamde Ekins.

Nike is een creatief en cool merk. Ze pakken vaak uit met leuke reclames en unieke acties. De innovaties volgen elkaar op en ze maken dankbaar gebruik van Social Media om ze bekend te maken. Ze zijn het meest besproken merk in hun sector. De conversaties op verschillende Social Media platformen liggen ruim 5 tot 10 keer hoger in vergelijking met hun grootste concurrenten. Ze houden vast aan een ijzersterke bedrijfscultuur die dateert van bij hun oprichting. Oprichters Phil Knight, Bill Bowerman en Steve Prefontaine liggen aan de basis van hun cultuur en waren ervan overtuigd dat betere materialen leiden tot betere prestaties. Authenticiteit, Atletisch en Performantie zijn de drie sleutelbegrippen van hun bedrijfscultuur en worden zowel naar de consument als naar hun eigen medewerkers uitgedragen. Nike gelooft in het verspreiden van verhalen. Zo hebben ze een corporate storyteller die verhalen uit het verleden gebruikt om in het heden en de toekomst de cultuur van Nike te versterken. Nike leeft niet van financiële plannen die worden bekendgemaakt, maar van legendes en heldenverhalen met hun eigen medewerkers en klanten in de hoofdrol.

Toen het echter een tijdje financieel slechter ging met Nike, begonnen intern een aantal medewerkers te twijfelen aan de 3 basiswaarden. De oprichters hielden echter voet bij stuk. Ze hielden vast aan hun waarden en gingen in tijden van crisis op zoek naar echt engagement. Ze ontwikkelden een uitgebreid en ambitieus storytelling-programma. Het meest extreme maar ook vernieuwende aan dit programma zijn de inlijving van de Ekins (Nike omgekeerd geschreven). Zij zijn de officiële evangelisten van het bedrijf. Hun missie is om intern en extern verhalen over Nike te verspreiden. Ekin worden is niet eenvoudig. De kandidaten ondergaan een bijna militaire training op een negendaags kamp in Oregon (het domein waar de oprichters destijds sporten). Ze brengen de Ekins tot bij de originele geschiedenis van Nike. Ze brengen hen dichter bij het bedrijf en het culturele erfgoed.

Het ultieme engagement wordt bewezen aan het einde van het kamp: de Ekins plaatsen een tatoeage op hun enkel, het Nike logo in spiegelbeeld. Ondertussen telt Nike zo’n 100 Ekins. Het is een extreme vorm van cultuurmanagement.

Meer weten? Zak dan af naar de maandelijkse Get Together van The Social Media Club. It’s Time to Get Your Hands Dirty! It’s Time to Get Social!

Ekins krijgen regelmatig een training: bekijk het hier!
Ekins hebben een eigen universiteit: bekijk het hier!
Ekins maken enthousiast reclame: bekijk het hier!
Ekins zijn soms geen onbekenden: bekijk het hier!

 

FacebookTwitterMore...