Misschien hebben jij en je bedrijf wel wat twijfels bij al die Social Media heisa? Misschien zien jullie er niet meteen het nut van in? Misschien sta je er wel een beetje wantrouwig tegenover?

Be not mistaken! Social Media binnen je bedrijf is iets helemaal anders dan Social Media voor persoonlijk gebruik. Natuurlijk zijn er heel wat mensen die lak hebben aan hun privacy en het af en toe niet kunnen laten om foto’s en berichten te posten waar zelf jij het schaamrood  van op de wangen krijgt. Maar privacy heb je vaak zelf in handen. Als je met je bedrijf wantrouwig staat ten opzichte van dit privacy issue, kan je er bijvoorbeeld voor kiezen om een policy rond Social Media uit te denken. Laat dit je in ieder geval niet tegenhouden om met je bedrijf het Social Media vuur te trotseren en er zonder meer voor te gaan. Social Media is een schat aan conversatiepotentieel voor jouw bedrijf! Laat je dus niet afschrikken door wantrouwen of ongeloof. It is time to get your hands dirty! Trouwens, Social Media is wat email was tien jaar geleden. Je kan er als bedrijf niet meer omheen.

Met The Social Media Club hebben we het niet over Social Media, maar specifiek over Social Media binnen je bedrijf en het effect ervan op je bedrijfscultuur. Als bedrijf moet je willen veranderen, want dat is wat de integratie van Social Media van je verlangt: verandering en geduld. Met The Social Media geven we vooral aan waarom je nu op de kar moet springen! Maar we doen dit geleidelijk. Een verandering vraagt nu eenmaal tijd. We vergelijken dit vaak met de metafoor van The Boiling Frog.

Vergelijk het veranderen van gedrag van mensen met het koken van een kikker. Als een kikker in een pot kokend water wordt gegooid, springt die er onmiddellijk weer uit. Plotse verandering doet mensen steigeren. Stop de kikker echter in een pot koud water en warm dat zachtjes op. De kikker zal gekookt worden zonder dat hij het doorheeft. De tools zijn nodig en kunnen handig zijn, maar vooral de mentaliteit van de mensen (het management voorop) moet juist zijn. De beste oplossing kiezen onafhankelijk van de standaarden en gekende waarden is niet gemakkelijk.
FacebookTwitterMore...